Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Svenskarna tvingas att välja bort elbilen

Debattörerna: Med en knuff i rätt riktning i budgeten kan försäljningen ta fart igen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-09-14

Följ ämnen
Trots att regeringen pekat ut elektrifiering som avgörande, har beslut såsom borttagandet av bonus för elbilar och billigare fossila drivmedel gjort att hushåll och företag tvingas välja fossila alternativ. Men regeringen kan vända utvecklingen, skriver Johanna Lakso och Mattias Goldmann.

DEBATT. Övergången till en elektrifierad fordonsflotta är avgörande för Sveriges hållbarhet och konkurrenskraft. Det handlar inte bara om klimatmål – elbilar kan sänka kostnader för bilägare, bidra till ett stabilare elsystem genom smart laddning och

V2G (Vehicle-to-grid)Vehicle-to-Grid är en teknik som gör det möjligt att återföra energi från bilbatteriet till elnätet. – och stärka Sveriges resiliens.

Sverige har länge varit ett av föregångsländerna i transportomställningen. Men nu har framgångssagan avstannat. Trots att regeringen pekat ut elektrifiering som avgörande, har beslut såsom borttagandet av bonus för elbilar och billigare fossila drivmedel gjort att hushåll och företag tvingas välja fossila alternativ.

 

Nybilsförsäljningen av laddbara bilar under 2024 ligger lägre än motsvarande period 2023, och årsförsäljningen 2023 var knappt högre än 2022.

I Norge används Sverige som skräckexempel. Till och med Volvo har sänkt sina elbilsambitioner till 2030 och pekar på minskade incitament på flera marknader – något Sverige medverkat till.

 

Om denna trend fortsätter står vi inför stora problem.

Naturvårdsverket varnar för att vi inte kommer nå klimatmålen utan en snabbare elektrifiering. Sveriges ställning som klimatledare undergrävs, och vi riskerar att få betala tiotals miljarder i utsläppsrätter. Det är pengar som gör större nytta som klimatreformer i Sverige än straffavgifter till Bryssel.

 

Men hoppet är inte ute. Den globala elbilsförsäljningen går som tåget.

Enligt Internationella energirådet, IEA, väntas den öka med över 20 procent i år. I Norge spås att 100 procent av alla nya bilar kommer vara elbilar redan januari 2025, och Tyskland ska återinföra subventioner för att få fart på försäljningen igen.

Nu är den perfekta tiden att satsa på elbilar.

Batteripriserna är rekordlåga. Nya modeller med ett pris under 300 000 kronor är på väg in på den svenska marknaden och begagnatmarknaden växer. Elbilar med V2G-funktioner kommer nu brett, vilket gör elbilar till en resurs för elnäten och kan skapa intäktsmöjligheter för bilägarna. Dessutom är den publika laddinfrastrukturen väl utbyggd.

Med en knuff i rätt riktning kan elbilsförsäljningen ta fart.

 

Så vad bör regeringen göra? I stället för att avveckla stöden till laddbara fordon, bör de utvecklas. Här är tre förslag vi önskar se i höstbudgeten för att ge elbilsförsäljningen en vitamininjektion:

  1. Inför delfinansiering av de billigaste elbilarna. En elbilsbonus bör återinföras där stödet är som störst för de billigaste bilarna och minskar ju dyrare bilen blir. Även köpet av begagnade elbilar bör gynnas så att de stannar i Sverige. Det skapar incitament för pressade elbilspriser och möjliggör elbilar för fler.
  2. Underlätta bostadsnära och delad laddning. Ge ett högre stöd till laddinfrastruktur som byggs i områden med hög andel flerbostadshus och privata laddare som görs tillgängliga för andra att använda. Så kan elbilsägande underlättas för de som inte har egen laddbox.
  3. Stärk incitamenten för smart laddning och V2G. Låt elbilen bli en aktiv del av framtidens elsystem och skapa intäkter för ägarna. Kravställ att alla nya laddare för boendeparkering och vid arbetsplatser som delfinansieras med offentliga medel har stöd för dubbelriktad laddning (V2G).

 

Elektrifieringen är framtiden, vilket också regeringen betonar.

Redan om några år behöver varken elfordon eller laddinfrastruktur mer ekonomisk stimulans – men i närtid måste regeringen se till att Sverige förblir ett föregångsland för eldrift, med en smart och träffsäker nysatsning på elektrifierade transporter.


Johanna Lakso, vd Power circle
Mattias Goldmann, grundare och vd 2030-sekretariatet

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln