Gör vårt Malmö till en cykelstad i världsklass

C-debattörer: S och L, er försiktighet slår mot oss cyklister

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Malmö framställer sig gärna som en fantastisk cykelstad, men fina visioner och storslagna planer kan man inte cykla på. Vill vi fortsätta vara en cykelstad i världsklass krävs en handlingskraftigare politik, skriver Martin Molin och Henrik Malmberg (C).

TT

DEBATT. I veckan påbörjas byggandet av en ny cykelbana längs Tessins väg, som förbinder Fridhem med Västra Hamnen. En av Malmös bredaste gator ska äntligen få en egen cykelbana - efter över sju års utredande och många tveksamheter. Men med en växande befolkning och cyklister som ställer högre krav har vi inte råd att fortsätta vara så försiktiga om vi vill hålla fast vid vår profil som cykelstad.

Malmö är en fantastisk cykelstad. Var tredje resa görs med cykel, vi omnämns ofta bland världens främsta cykeldestinationer och när Cykelfrämjandet 2010 började utse Sveriges bästa cykelkommun hade vi hela fyra förstaplatser på fem år. Efter det har något hänt, och Malmö får nöja sig med en elfteplats efter bland annat Göteborg, Jönköping och Karlstad

Det är lätt att se varför Malmö blivit cyklisternas stad. Till skillnad från andra städer är det nästan platt, vintrarna är milda och den cykelkultur som funnits sedan Kockumsvarvets dagar har gjort att cyklister skapat sig en naturlig plats i trafiksystemet. Det har räckt, men med en växande befolkning, större och snabbare cyklar och en omvärld som blir allt cykligare uppfyller vi inte längre de krav som ställs.

Satsningar på cykelvägar ger resultat. Köpenhamns arbete med utbyggnad av pendlingsstråk ökade cyklandet med 70 procent på tio år. Med breda och tydligt markerade banor har cykeln lika hög prioritet som bilen historiskt haft, den är inte längre bara för trendmedvetna ungdomar, utan även förstahandsvalet för många arbetspendlare.

Cykelsatsningar är också lätta att räkna hem. En utredning från Stockholm visar att ett heltäckande cykelnät för 2 miljarder kronor lågt räknat skulle ge 25 miljarder tillbaka i bland annat ökad folkhälsa och mindre trängsel.

Trots det syns få konkreta åtgärder i Malmö de senaste åren. Vårt cykelprogram fram till 2019 lovsjöng cykeln och pekade ut framtiden för Malmös cyklister. Flera cykelbanor skulle byggas, men betydligt färre blev av. Det som inte byggdes var viktiga gator som Föreningsgatan förbi Triangeln, Amiralsgatan mot Rosengård och Linnégatan.

Ett nytt program kommer nu arbetas fram. Det är bra, men det viktigaste är att vi också fokuserar på att bygga viktiga cykelbanor i närtid.

Visioner saknas inte när Malmö pratar cykel, men en överdriven försiktighet är påtaglig inför genomförandet. Planer som Tessins väg blir försenade i väntan på ytterligare en utredning, nödvändiga cykelbanor skjuts på framtiden och cyklisterna får cykla bland bilar och avgaser i flera år till. Risken är stor att de tröttnar och själva sätter sig bakom ratten.

Ett Malmö-nyhet 2019 är cykelfartsgator, där bilar får köra men cyklisterna styr tempot. Det är bra, men att testet med tillfälliga lösningar på tre ganska obetydliga gator har krävt flera utredningar är minst sagt orimligt.

S och L måste våga stå för vad de säger sig tror på. Deras försiktighet slår mot oss cyklister som behöver bättre möjligheter här och nu. Att Malmö skulle skilja sig från andra städer är osannolikt, det är dags att sluta uppfinna hjulet och börja leverera konkreta åtgärder som vi vet fungerar i resten av världen.

I Centerpartiets budget för Malmö fanns en satsning på 60 miljoner kronor för att snabbt åtgärda brister och förbättra standarden på cykelbanor, det är vad Malmös cyklister behöver här och nu.

Malmö framställer sig gärna som en fantastisk cykelstad, men fina visioner och storslagna planer kan man inte cykla på. Vill vi fortsätta vara en cykelstad i världsklass krävs en handlingskraftigare politik, som Centerpartiet gärna bidrar till. Annars kommer det inte dröja länge innan fler än Cykelfrämjandet synar bluffen.


Martin Molin, 2:e vice ordförande i Stadsbyggnadsnämnden Malmö (C)
Henrik Malmberg, Ledamot i Tekniska nämnden Malmö (C)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här

LÄS OCKSÅ

DEBATT Gör Malmö till vår första bilfria stad

LÄS OCKSÅ

DEBATT Vi vill ha ett Malmö för alla – inte bara de rika

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Publisert: