ÅSIKT

Dags att gasa på i skolan

DEBATT

Tina Thörner: Fler måste medverka – själv ska jag skriva en ”läsrallybok”

Foto: MICKE SOLEBRIS
God ledare Tina Thörner tycker att det det behövs mer coachning i skolan. Lärarna måste ha förmåga att att skapa bra relationer och förmedla trygghet och förtroende, skriver hon.

Många är engagerade i skolan. Själv hade jag, precis som de flesta, många åsikter om hur skolan fungerar men framför allt, borde fungera, endast med min egen skolgång som egentlig referensram.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

De senaste tre åren har jag dock fått möta verkligheten.

Tina Thörner, 40 år, rallykartläsare och författare, Krylbo

2003 anlitades jag som ett komplement till övriga vuxna på en högstadieskola i Krylbo. Detta har varit en stor förmån och jag har lärt mig så oerhört mycket.

Med tjugo år som kartläsare i rally kan jag lugnt säga, att förfrågan om jag kunde hålla i ”sex- och samlevnadföreläsning” för årskurs 9, var en av de större utmaningarna som jag klarat i min karriär! Nu har vi arbetat med skolprojektet under tre år och det växer.

Mycket är bra med den svenska skolan, men den är alldeles för inåtvänd. De kunskaper som eleverna får i skolan måste kunna användas efter examen om de ska hålla motivationen uppe. Utan klara mål är det svårt att klara racet.

Ett av mina budskap till eleverna är: skaffa dig kunskap, kunskap och åter kunskap. Ingen kunskap är onödig! I Sverige har alla möjligheten att skaffa sig nödvändig kunskap. Var stolt över att du har möjlighet att gå i skolan. I skolan öppnas möjligheten att utvecklas, vara och bli det man själv vill utifrån sina personliga förutsättningar.

Svenska barn och ungdomars inställning till kunskap kan ibland skrämma mig. Man lär sig för att få bra på proven. Jag har inget emot betyg, som mål att sträva mot, men kunskap som medel till makt över ditt eget liv, det är något annat.

Jag tänker mig en karriär som coach efter det att jag lagt hjälmen på hyllan. Min första grupp att coacha blev eleverna. Just coaching, visst måste det vara lärarens huvudsakliga uppgift, tänkte jag. Man måste ha kunskap att förmedla, men också förmågan att skapa en god relation, förmedla tillit, trygghet och förtroende.

Hur ser det då ut med coachingen i skolan? Finns det saklig kritik som utvecklar? Arbetar man med teambildning? Är det tryggt och mobbningsfritt i klasserna? Är det tillåtet att misslyckas? Premieras samarbete? Inte alltid, är jag rädd.

Vi borde införa ledarskapsutbildning på schemat. Positivt ledarskap, det klarar sig Sverige inte utan. I skolan är det lärarna och annan personal som står för ledarskapet, de flesta på ett förtjänstfullt sätt. Men det finns också många som inte klarar uppgiften. Kaos på lektionerna och omotiverade elever blir följden. Här har lärarutbildningen ett stort ansvar. Hur mycket får de blivande lärarna träna sig i sin roll som ledare och auktoritet?

Jag har blivit rikare efter mina möten med eleverna. Jag har fått uppskattning och beröm som gått djupt in i hjärtat. En ros planterad i min trädgård som tack av några elever är en belöning som går utöver det vanliga. Ja, jag är känd. Det är häftigt att träffa en av de bästa kartläsarna i rallyvärlden. Men jag tror inte det är den enda förklaringen till att jag känt sån uppskattning för mitt inhopp i skolans värld. Sanningen är nog mer den att jag kommit ”utifrån”.

Om jag inte hade haft bra kunskaper i språk och social kompetens så hade jag kanske aldrig hamnat i en rallybil. Jag ville visa att man kan arbeta parallellt, skola och livet där ute. Man kan bygga broar och möjligheter från olika håll som leder in och ut ur skolan. Skolan ska vara en plats för utveckling på alla plan.

Varför har världen ”där ute” så svårt att se det som en investering i att medverka i skolan? Varför har skolan så svårt att öppna dörrarna mot verkligheten? Men lång erfarenhet och insikt i att bra teamarbete leder till stora framgångar, har jag svårt att förlika mig med tanken att vi ska fortsätta vårt tunnelseende.

När vi tittar oss omkring kan vi konstatera att förändringar sker allt hastigare. Alla företag ska vara flexibla och är under ständig förändring för att hänga med, Men vår skola kommer krypande. Det är dags att sätta in turbon med det snaraste! Världen där ute – ge er in i skolan! Skolan – ta in kompetens utifrån, våga be om inspiration och stöd och bort med Jantelagen!

Själv lovar jag att ta mig an en ny utmaning – jag ska skriva en ”läsrallybok” för mellanstadiet, en bok där eleverna börjar med att ”meka” och allt eftersom fyller sin kunskapsverkstad med nya skapelser och slutligen – vinner sitt eget ”läsrally”!

Tina Thörner