ÅSIKT

Fortsätt flyga – men gör flyget grönare

Replik från Sara Skyttedal om flyget och miljön

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Ökat flygresande är positivt. Ökade utsläpp är negativt, skriver Sara Skyttedal.
DEBATT

REPLIK. Jens Holm (V) ger sken av att flygets problematiska påverkan på klimatet skulle lösas om bara den rika överklassen i väst slutar flyga. Få saker kunde vara mer fel. Flygresandet ökar visserligen här, men framtidens flygutsläpp skulle inte minska från dagens nivåer ens om hela Europa helt slutade flyga.

Anledningen är att flygmarknaden globalt står inför en av sina mest expansiva faser och bara en bråkdel av de kommande årens flygplansleveranser sker hit.

Världens största flygplanstillverkare, Boeing, ökade förra året mest i värde av alla företag i Dow Jones-index. Marknaden förutspår en ljus framtid för flygindustrin där stora leveranser väntas till framförallt Indien och Kina. Flygresan kommer bli tillgänglig för nya regioner och bidra till ekonomisk utveckling, en starkare arbetsmarknad och mobilitet. Det är naivt att inbilla sig att tillväxtländer ska avstå från det.

Vår klimatpolitik måste därför byta fokus från att rädda våra samveten, genom att bara minska vårt eget flygande, till att rädda klimatet genom att satsa på ett grönare flyg.

Av den rödgröna regeringens klimatmiljarder satsas inte en krona på grön flygteknik. Tvärtemot vad Vänsterpartiet påstår är flyget inte subventionerat, utan till skillnad från andra trafikslag, som får sin infrastruktur försörjd med flera miljarder skattemedel, står flygbranschen själv för sina investeringar. Det är också industrin som satsar på grön teknikutveckling. Delvis av det enkla skälet att den som sparar bränsle också sparar pengar.

Bättre flygteknik kommer kunna minska bränsleförbrukningen med 50 procent i närtid, men det räcker bara som delmål tillsammans med övergång till biobränsle. Flygandet kommer öka så pass mycket globalt, att det behöver investeras i utsläppsfria tekniker baserade på el för att helt säkra en grön framtid för flyget.

I stället för att skuldbelägga flygresenärer och beskatta flygandet i sig, borde vi investera rejält i utvecklingen av flyg med eldrift och skapa ett skattesystem som beskattar utsläpp och belönar omställning.

Ökat flygresande är positivt. Ökade utsläpp är negativt. Vårt ansvar är att säkerställa att de två företeelserna inte sammanfaller på samma sätt som i dag.


Sara Skyttedal, kommunalråd Linköping (KD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.