Överdriva riskerna med cannabis gynnar ingen

Replik från forskare om att informera om narkotika

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Skolan bör inte upprepa myter som att alla droger är lika livsfarliga – då är risken att ungdomarna börjar misstro informationen i sin helhet, skriver tre forskare.
Foto: TT
Skolan bör inte upprepa myter som att alla droger är lika livsfarliga – då är risken att ungdomarna börjar misstro informationen i sin helhet, skriver tre forskare.

REPLIK. Läraren Erika Holmquist Hortlund skriver i sin debattartikel att vi behöver föra en dialog om narkotika med unga människor ”utan pekpinnar och moralkakor” och använda oss av ”kunskap baserad på forskning och pålitliga källor”.

Som forskare inom beroendeområdet stödjer vi denna ambition. Tyvärr upprepar Holmquist Hortlund själv i sin artikel flera av de missuppfattningar om cannabis som länge florerat i den svenska debatten.

Ett exempel är påståendet att cannabis på grund av sin fettlöslighet är kvar i kroppen upp till sex veckor och därför ger mycket värre skador än alkohol.

Även om nedbrytningsprodukter från cannabis kan påvisas vid urinprov under flera veckor efter långvarigt, intensivt cannabisbruk innebär det inte att personen går runt i ett cannabisrus under hela denna tid.

Det betyder inte heller att drogen är farligare än alkohol: tvärtom är alkohol helt uppenbart ett större folkhälsoproblem än cannabis, inte bara för att användningen är så utbredd.

Holmquist Hortlunds språkbruk, då hon talar om cannabisanvändning som en ”fruktansvärd stor cancersvulst”, är inte heller något bra exempel på den nyanserade dialog utan pekpinnar som hon säger sig värna.

Att förebygga drogproblem i samhället är ingen lätt uppgift. När SBU 2015 utvärderade metoder för detta fann man inget starkt vetenskapligt stöd för några specifika metoder. Man konstaterade att enbart utbildning kring drogers effekter inte visat sig förhindra drogbruk bland unga.

Utbildning kan ändå spela en viktig roll i kombination med andra insatser, men det är då av största vikt att informationen till ungdomarna blir saklig och baserad på vetenskap. Skolan bör inte upprepa myter som att alla droger är lika livsfarliga, att de flesta som provar cannabis blir beroende eller får psykoser etcetera.

Då är risken att ungdomarna börjar misstro informationen i sin helhet och i stället vänder sig till källor som tvärtom bagatelliserar riskerna med cannabisanvändning.


Amir Englund, cannabinoidforskare på beroende och psykosavdelningen vid Institute of Psychiatry, Psychology and Neuroscience, King’s College London
Joar Guterstam, specialistläkare, medicine doktor, Karolinska Institutet
Björn Johnson, professor i socialt arbete, Malmö Universitet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en slutreplik. Läs hela debatten här:

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN