Publicerad:

Fler bilar i Uppsala är inte rätt väg, M

Replik från S, MP och L om planerna på spårväg

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Redan i dag är det trångt i staden. Varje år flyttar det in flera tusen nya invånare. Om alla ska kunna förflytta sig i staden måste vi planera smart och rättvist. Då håller det inte att, som M vill, planera för att fler ska åka bil, skriver styret i Uppsala.
Foto: TT
Redan i dag är det trångt i staden. Varje år flyttar det in flera tusen nya invånare. Om alla ska kunna förflytta sig i staden måste vi planera smart och rättvist. Då håller det inte att, som M vill, planera för att fler ska åka bil, skriver styret i Uppsala.

REPLIK. Moderaterna kritiserar Mittenstyret i Uppsala för att vi satsar på cykel och spårväg, i stället för bilar och bussar.

Vi kan bara hålla med debattörerna att det är nödvändigt med en fungerande infrastruktur i staden för att alla ska få ihop livspusslet.

Men frågan är vad framtidens Uppsalabor är mest betjänta av; Att vi planerar den växande staden för att småbarnsföräldrar ska sitta i bil- och bussköer. Eller om vi planerar den för cykel, spårvagnar och bussar där alla delar rättvist på utrymmet och kan resa bekvämt och snabbt. Och komma i tid till jobb och förskola.

Redan i dag är det trångt i staden. Varje år flyttar det in flera tusen nya invånare. Om alla ska kunna förflytta sig i staden måste vi planera smart och rättvist.

Då håller det inte att, som Moderaterna vill, planera för att fler ska åka bil.

Bilar tar större plats än gående och cyklar. Större plats än resenärer som delar på utrymmet i en spårvagn eller buss. Så enkelt är det. Och det gäller även för bilar som drivs på el eller fossilfria drivmedel.

Moderaterna påstår att Mittenstyret inte gillar bussar. Det är inte sant. Bussar har självklart en viktig roll i kommunens infrastruktur.

Bussar klarar en viss mängd resenärer per timme, men med ett stort antal resenärer behövs så många bussar att det uppstår trafikstockning. Då kan superbussar (BRT) klara av situationen. Men om antalet resande är ännu större blir också superbussar för små och för många för att klara trafiken utan kaos och förseningar.

Då kan trafiken i stället lösas med modern spårvagn som klarar av att transportera fler personer på ett smidigt sätt. Att det kommer att behövas spårvagn i de södra delarna av Uppsala redan på 2030-talet visar den utredning som presenterades för fullmäktige i våras.

Forskarna varnar oss för att tro att vi kan ersätta all bensin och diesel med el och förnybara drivmedel, vilket Moderaterna tycks tro. Det är ytterligare en anledning till att Mittenstyret planerar för ett Uppsala där gång, cykel och kollektivtrafik blir det mest attraktiva valet för ännu fler Uppsalabor.


Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala (S)
Rickard Malmström, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala (MP)
Hilde Klasson, vice ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala (S)
Susanne Åhlander, ledamot i gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala (L)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: