Debatt

Tio självklarheter som e-handlarna struntade i

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

TACK OCH ADJÖ På en månad miste Boxman var tredje kund.
TACK OCH ADJÖ På en månad miste Boxman var tredje kund.

DEBATT

I september 1998 publicerade den då alldeles färska tidningen Business 2.0 en lista över övergripande affärsregler för den så kallade "nya ekonomin". Det var en mycket bra lista. Det var rent av en lista som diskuterades i ledningsgrupper i många nystartade e-bolag. Det var tyvärr också tydligen en lista som ingen brydde sig om. Där definierades nämligen - 18 månader före mars månad 2000, då e-marknaden började braka ihop på allvar - 10 affärsregler som helt enkelt leder till bra affärer. Det är intressant att gå igenom listan i dag, med facit i hand:

1 Kunden är viktigast. Visionsdrivna företag, oavsett om det är handelsföretag eller konsulter, skiter i kunderna. Man söker bygga marknad genom att vända sig till kapitalmarknaden med fantastiska prognoser. Man struntar i att ge kunderna det som kunder får hos kunddrivna företag: service, bra erbjudanden, stabilitet i bolaget, ordning och reda. Exempel: Coshoppingsajten Letsbuyit sålde julgranar jättebilligt - men levererade efter jul.

2 En dag måste intäkterna bli större än kostnaderna. Det här kom uppenbarligen som en överraskning för många e-bolag, i och för sig missledda av huvudlösa konsulter som mässade om "att man skulle ha en sökande attityd till intäktsstrukturer" och en massa annat snömos. Adacra heter ett av de värsta exemplen här i Sverige. Man kopplade - naivt och helt felaktigt - börsens förväntningar på e-bolagens kursutveckling till någon sorts kvalitetsmått på bolagens affärsmodell. Adacra hade som slogan "Destroy your business", det vill säga, "annars gör någon annan det" - något e-bolag förstås. I dag har Adacra bytt slogan.

3 Affärer vilar på förtroenden. Det är så enkelt att man inte gör affärer med någon man inte litar på. Musikleverantören Boxmans första fel var att man marknadsförde varor som inte fanns. Det andra felet var att man inte levererade de varor som faktiskt fanns i rimlig tid. Det hade räckt med ett av dessa fel för att slå ihjäl bolaget. I september månad i år, Boxmans sista månad som bolag, hade man tappat nästan var tredje kund jämfört med augusti.

4Det finns bara 24 timmar på ett dygn. Det innebär också att kundernas tid inte räcker till alla de gamla etablerade företagen, och alla nya, sämre versioner av dem som man plötsligt hittar på internet. Om man hittar dem.

5Det kommer alltid att finnas stora värden i varumärken. Ja. Men varumärken är inte värda ett dugg om de inte står för något bra. Dressmarts varumärke är inte värt en krona, inte Boxmans heller - för att inte tala om Boo. Ett varumärke är värt ungefär lika mycket som företaget har investerat i goda relationer med kunder, personal, ägare och samhälle.

6 Det kommer alltid att finnas konkurrens. Detta är e-bolagens största miss. De trodde att hela världen skulle stå stilla och se dem etablera världsherravälden på internet. När i själva verket alla "riktiga" bolag sedan internets födelse anstränger sig febrilt för att utveckla nya kanaler till sina kunder, för att öka kontaktytan och för att kunna ge bättre tillgänglighet och service.

7 Människor ser i första hand till sig själva. Det gör företag också. Trodde e-bolagen verkligen att riskkapitalisterna gav dem en massa pengar bara för att vara snälla? Och trodde de verkligen att de skulle ge dem mer pengar - helt utan anledning? Ja, det var precis vad de trodde.

8 Det krävs väldigt mycket för att få människor att ändra beteende. Man kan inte få människor att sluta gå förbi affärer på väg till och från jobbet. Man kan inte locka människor att använda webbkassarutiner som är besvärliga att använda. Man kan inte få människor att acceptera långa leveranstider och dålig kundservice. Hur ska man få människor att tycka om en situation där de måste returnera en 60-kilos trasig färgteve till en e-handlare som finns...ja, var då?

9 Sex säljer. Japp. Faktum är att porrindustrin är den bransch som är bäst på att ta betalt på nätet. Spel och börs kommer därnäst. Sedan kommer media. Sedan kommer ingenting.

10 Ingen vill ha en relation med ett telefonbolag. Hallå, Passagen? Hittills har inte e-handeln ändrat kundernas relation till Telia. Alla kunder - och aktieanalytiker - hatar fortfarande Telia, och ingen uppfattar Telia som något annat än som ett fruktansvärt kundfientligt statligt verk i telebranschen.

Sensmoral? Att de affärsregler som Business 2.0 definierade för två år sedan naturligtvis gäller för "Business 2.0", eftersom de ju bevisligen gäller för "Business 1.0".

Och - oss emellan - hur sjutton kunde vi luras att tro något annat?

Johan Rönn (Informationschef Oculos AB)

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt