Ohederligt om reklam från spritföretagen

Replik från Ungdomens nykterhetsförbund om regler för alkoholreklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Forskningen är glasklar med att mer alkoholreklam leder till att fler unga brukar alkohol. Därför har Sverige och många andra länder med oss begränsningar på alkoholreklamen, skriver Filip Nyman.

REPLIK. På självaste juldagen gick representanter för olika alkoholföretag ut i Aftonbladet och krävde lättnader i reglerna för alkoholreklam.

Timingen är inte bara osmaklig utan artikeln visar också på en ohederlighet från sektorn.

Forskningen är glasklar med att mer alkoholreklam leder till att fler unga brukar alkohol. Därför har Sverige och många andra länder med oss begränsningar på alkoholreklamen.

I sin artikel klagar alkoholindustrins representanter på att alkoholreklam i Sverige inte får innehålla vackra bilder som uppmuntrar till konsumtion. Enligt alkoholindustrin gör regeln det svårt att marknadsföra sig till länder med slappare regler kring alkoholreklam. De hänvisar till en dom där en svensk alkoholtillverkare fälldes för att ha lagt upp otillåten reklam på sin öppna Facebooksida.

I alkoholindustrins artikel tycks det enda svaret vara att helt ta bort begränsningarna på alkoholreklam i Sverige. I verkligheten är lösningen bara fyra klick bort: stänger de reklamsidorna för svenska användare kan de marknadsföra sina produkter till Storbritannien enligt brittiska regler och slippa svenska böter.

Av ren välvilja bifogar vi Facebooks egna instruktioner för hur man gör detta:

”Du kan välja att visa eller dölja din sida enbart för personer i vissa länder. Om du vill lägga till eller redigera åldersbegränsningar för sidan måste du vara administratör. Om du är administratör:

Klicka på Inställningar överst på sidan.

I Allmänt klickar du på Landsbegränsningar.

Lägg till ett land eller flera länder och välj att visa eller dölja sidan i dessa länder.

Klicka på Spara ändringar.

Om inga länder anges är sidan synlig för alla.”

Att alkoholföretagen inte vill kännas vid detta tyder antingen på total digital okunskap eller att de medvetet underminerar svensk alkohollagstiftning för att kunna tjäna mer pengar på alkoholbruk.

Oavsett anledningen så ger detta goda argument för riksdagen att gå vidare med ett förbud för digital alkoholreklam, precis som flera av våra grannländer redan gjort.


Filip Nyman, förbundsordförande Ungdomens nykterhetsförbund 


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en replik. Läs hela debatten här:

LÄS OCKSÅ

DEBATT Lagen – ett hot mot det svenska dryckesundret

LÄS OCKSÅ

SLUTREPLIK Dagens regelverk hör hemma på 70-talet

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Publisert: