ÅSIKT

Var är snöröjningen S lovade oss på landet?

Helena Lindahl (C): Byråkraterna har skapat ett helt nytt problem för landsbygden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT / Pontus Orre
Tyvärr har det visat sig att föregående regering varit totalt ointresserad av att lösa problemet med snöröjning på landsbygden. Tomas Eneroth (S), då infrastrukturminister, påstod att man lagt ett uppdrag för att ”säkra fungerande snöröjning till nästa vinter”, skriver Helena Lindahl (C).

DEBATT. Julen närmar sig och temperaturen sjunker i hela Sverige. SMHI:s varningar för snöfall blir allt vanligare. Förr eller senare drar snökaoset in över storstadsregionerna och då är det också fullt möjligt att det blir ett stort intresse från media.

Samtidigt, i de delar av landet där mediaskuggan är som allra mörkast, lever vi med ett problem som borde generera en betydligt större upphetsning än blöta skor och försenade bussavgångar i stadsregionerna.

Stora delar av norra Sverige – där det som bekant kan snöa ganska aggressivt – saknar snöröjning efter enskilda vägar. Än värre är att problemet skapats av offentlig byråkrati och tillåtits rulla på utan några som helst åtgärder i två års tid.

Bakgrunden till problemet är att Trafikverket valt att skärpa sin kontroll av tidshållningen. Det innebär att entreprenörer i dag övervakas via GPS och förseningar kan ge upphov till stora vitesbelopp. I förlängningen innebär det att den som röjer snö hemsk ogärna tar jobb efter enskilda vägar eftersom ersättningen är låg och risken att köra fast trots allt existerar – vilket kan orsaka en försening till efterföljande uppdrag.

Kort och gott: Man tar inte jobb där det finns en risk att andra uppdrag påverkas negativt.

Via den byråkratiska manövern har priserna för vägföreningarna ökat dramatiskt och antalet entreprenörer som är villiga att ta snöröjningsjobb på enskild väg till realistiska priser har minskat. Byråkraterna har alltså skapat ett helt nytt problem för landsbygden.

Exempelvis har en större entreprenör avbrutit i princip samtliga avtal om snöröjning i Vilhelmina kommun.

Tyvärr har det visat sig att föregående regering varit totalt ointresserade av att lösa problemet. Tomas Eneroth (S), då infrastrukturminister, gjorde ett halvhjärtat försök att under valrörelsen gå ut i västerbottnisk media och agera handlingskraftig genom att påstå att regeringen ”inte kommer att acceptera det här”.

Därefter drog han till med full kraft och påstod att man lagt ett uppdrag för att ”säkra fungerande snöröjning till nästa vinter”.

I det påståendet finns i huvudsak två problem:

  • För det första är det så att det uppdrag som Eneroth gömmer sig bakom inte har något med enskilda vägar att göra. Uppdraget berör statliga vägar och järnväg. Det känner rimligtvis ministern själv till.

  • ”Nästa vinter” ser ut att komma vilken dag som helst och på vilket sätt snöröjningen på enskilda vägar är säkrad är svårt att se. Ingenting har ju hänt – trots att problemet varit vida uppmärksammat sedan åtminstone två år tillbaka.

Uppdraget slutredovisades den 29 juni och innehåller, trots att det inte ingick i uppdraget, en passage om enskilda vägar som primärt handlar om att friskriva sig själv från ansvar:

”Vi ställer kvalitets- och tidskrav för vinterväghållning av det statliga vägnätet, men det innebär inte att vi har synpunkter på om entreprenören även tar på sig andra uppdrag åt exempelvis Kommunala eller enskilda väghållare”.

Det man faktiskt säger är att Trafikverket inte aktivt försöker stoppa snöröjare från att ta uppdrag på enskilda vägar. Att konsekvensen av tidskraven i kombination med viten i praktiken ändå får precis den effekten ligger alltså utom myndighetens kontroll.

Därmed blir det också logiskt att man i stycket om åtgärder och aktiviteter för vägnätet inte ens nämner enskilda vägar och det är svårbegripligt vilken av åtgärderna som ska säkra snöröjningen på enskilda vägar.

Men det var alltså det Tomas Eneroth (S) lovade i valrörelsen.


Helena Lindahl (C), Västerbotten


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:34
ARTIKELN HANDLAR OM