ÅSIKT

Ordningsbetyg fel väg att gå

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Replik från Jabar Amin (MP) om ordningsproblem i skolan

Foto: Jabar Amin (MP).

Barn och unga ska må bra och känna trygghet i skolan. Det är en självklarhet. För att åstadkomma detta vill vi satsa långsiktigt på att skapa en bra arbetsmiljö i skolan.

Under senare år har Folkpartiet gång efter annan upprepat sitt krav på ”ordning och reda” samt på införandet av ordningsomdömen. I en artikel skriven av Christer Nylander (FP) upprepades samma gamla gods. Folkpartiet, och alliansen i övrigt, tror tydligen att skolresultaten höjs genom att en del barn straffas eller stängs av. Inte sällan så handlar det om barn som har problem som kan hänföras till miljöer utanför skolan.

I Folkpartiets och alliansens värld är utestängning och straff av exempelvis 12-åringar metoden för att lösa situationen med otryggheten i skolan. Folkpartiets universalmedicin är inget annat än symbolpolitik.

För oss i Miljöpartiet är elevers hälsa viktigare än symbolpolitik. Det finns ingen forskning som visar att införandet av ordningsbetyg skulle skapa ordning och reda i skolan. Det är också märkligt att anta att de som misslyckas i skolan kommer att tycka att ordningsbetyget spelar någon positiv roll för dem.

Att belasta lärarna med ännu fler administrativa uppgifter, som införandet av ordningsomdömen innebär, ökar bördan på en redan hårt pressad lärarkår.

Istället för ordningsomdömen vill vi att lärarna ska ha mer tid med eleverna. Att tvinga lärarna att fylla i mer papper om betyg är ingen framkomlig väg.

Jabar Amin (MP)

Riksdagsledamot Utbildningspolitisk talesperson

ARTIKELN HANDLAR OM