Debatt

Du slår in öppna dörrar om stöket i våra skolor

Replik från lärare om det hårda klimatet för elever

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det finns nog ingen människa som tycker att det är helt i sin ordning att skolklimatet är på det viset som Malin beskriver. Men den relevanta frågan måste ju vara vad vi ska göra åt det. Replik från läraren Jessika Linde Brundin.
Det finns nog ingen människa som tycker att det är helt i sin ordning att skolklimatet är på det viset som Malin beskriver. Men den relevanta frågan måste ju vara vad vi ska göra åt det. Replik från läraren Jessika Linde Brundin.

DEBATT

REPLIK. Malin ”Meekatt” Birgersson skrev nyligen en debattartikel i Aftonbladet om den hårda situationen i skolan och om hur elever får utstå kränkningar och hot på daglig basis. 

Malin krävde ett slut på det hela omedelbart, hon accepterade inte klimatet i skolan och hon krävde å det bestämdaste att skolan "skulle göra något åt detta°. Exakt vad som skulle göras är dock oklart. 

Ungefär där tog analysen slut. 

Går det ens att hitta någon som inte håller med om att det är oacceptabelt med hot och kränkningar i skolan? Finns det någon som på allvar tycker det är helt ok att elever ska behöva utstå hot och kränkande behandling i skolan varje dag? 

Det finns nog ingen människa som tycker att det är helt i sin ordning att skolklimatet är på det viset som Malin beskriver. Men den relevanta frågan måste ju vara vad vi ska göra åt det. 

Vi behöver ju någonstans göra en lite djupare analys än att klimatet är åt helvete och att någon måste fixa situationen. 

Vi kanske behöver fråga oss varför det ser ut som det gör och vilka resurser som kommer att krävas för att komma tillrätta med problematiken. 

Utan att vara insatt i hur Malins dotters skola är organiserad så har jag tillräckligt mycket erfarenhet av skolvärlden för att veta att skolan överlag är underbemannad.

Neddragning efter neddragning har lämnat skolan utan tillräckliga resurser för att kunna hantera de utmaningar som skolan ställs inför. 

Tanken att alla elever ska kunna lära sig inom klassrumsramen tillsammans med 29 andra elever är en utopi. Skolan behöver organisera om från grunden för att kunna möta allas behov. 

Skolans ideologiska grundtanke är att verka för alla, att kunna möta alla människor. Det är inte verkligheten i dag. 

Situationen som Malin beskriver är inte en fråga om rektorer och lärare som inte bryr sig eller har lust att agera. Det är frågan om bemanning och resurser, det är en fråga vi alla äger. 


Jessika Linde Brundin, lärare och specialpedagog 


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt

/

Krisen i den svenska skolan

LÄS VIDARE

DEBATT Nog nu – ni kallar inte min dotter ”horunge”

ÄMNEN I ARTIKELN

Krisen i den svenska skolan

Skola & utbildning

Mobbning