ÅSIKT

Nej tack – sluta hetsa mig att flyga mer, SAS

Debattören: Notan för flygbolagens utsläpp hamnar hos våra barn

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Stockbyte / Stockbyte
Hade flygbolagen verkligen velat plocka klimatpoäng borde det åtminstone vara både enkelt och möjligt att klimatkompensera med sina intjänade bonuspoäng som alternativ till att flyga ännu mer. Av SAS, med svenska staten som delägare, kan man förvänta sig mer, skriver debattören.
DEBATT

DEBATT. SAS uppmanar oss att använda bonuspoäng för att resa ännu mer. Att använda poängen för att klimatkompensera är omöjligt, däremot uppmanas man att köpa en extra weekendresa som tack för att man flugit så mycket. Det är extremt provocerande.

Sommarens rekordhetta borde ha fått även flygbranschen att fundera och agera.

Hade flygbolagen verkligen velat plocka klimatpoäng borde det åtminstone vara både enkelt och möjligt att klimatkompensera med sina intjänade bonuspoäng som alternativ till att flyga ännu mer. Av SAS, med svenska staten som delägare, kan man förvänta sig mer. 

Ska boka en flygbiljett åt dottern. Bestämmer mig för boka så klimatsmart flyg som möjligt. Kan jag klimatkompensera? Vill försöka leva som jag lär. Men det visar sig lättare sagt än gjort.

Det slutar med att jag ringer till SAS och ber om hjälp. Hur gör jag? Kan jag växla mina bonuspoäng mot några smarta klimatinsatser? Det blir tyst i luren.

Jag kopplas runt mellan trevliga, men lika svarslösa säljare. Tydligen är min fråga helt apart. Till slut får jag tips om en länk, som är så användarovänlig att jag ger upp. 

Jag frågar mig; har vi inte kommit längre? Klimatförändringarna är på allvar. Det kan inte ha undgått SAS, eller något annat flygbolag, den här sommaren. 

Samtidigt som jag sitter och svettas i solstolen läser jag om den globala uppvärmningen. Om den fortsätter i samma takt som hittills under mitt vuxna liv – vilket är fullt troligt – kommer jorden mot slutet av detta århundrade att vara varare än någonsin tidigare på mycket länge.

Tidskriften Economist, som i vanliga fall brukar vara måttfull, larmar på framsidan om att kampen mot klimatförändringarna är på väg att förloras. 

Vi måste ställa om. Komma bort från beroendet av fossila bränslen, oavsett om de används till nöjesflyg eller livsviktiga transporter. Ju förr desto bättre. Men varför är det så svårt som konsument att göra skillnad?

Flygskatten är en het fråga. Flyget beskattas ju som bekant inte som andra bränslen, på grund av internationella avtal som slöts långt innan vi hade en susning om att klimatförändringarna skulle bli vår tids ödesfråga. Flyget är inte den största utsläppskällan. Men en växande aktör och storkonsument av fossilbränslen.

Det är förorenaren som ska betala. Då är det självklart att även flyget måste ta ansvar för sina klimatkostnader med någon form av flygskatt.

Att flygbranschen inte jublar över högre kostnader är logiskt i en bransch där konkurrensen är stenhård. Men borde inte moderna flygbolag som slåss om oss kunder också se det som en konkurrensfördel att ligga i framkant i klimatarbetet?

Visst, branschen och vissa företag gör en del. Tekniken går framåt och biobränslen gör entré. Men det går ju alldeles för långsamt.

Det är dags för att införa en obligatorisk klimatdeklaration i reklam och vid bokning av flygresor. Och det borde vara både enkelt och möjligt att klimatkompensera sina intjänade bonuspoäng som alternativ till att flyga ännu mer.

Jag vill inte bli bjuden på gratis bonusfest med klimatnotan skickad till mina barnbarn.

Karin Karlsbro, riksdagskandidat Liberalerna.


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM

Flygtrafik

SAS

Debatt