Black Friday gynnar dem som är fattiga

Replik från Fria moderata studentförbundet om överkonsumtion

avAftonbladet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Bojkotta gärna Black Friday, men förstå att det är du som förlorar på det, inte företagen, skriver John Norell.

REPLIK. Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving, i både USA och Sverige. Med den kommer också den årliga debatten där kritiker förargar sig över fenomenet och uppmanar till bojkott. 

Skribenterna  argumenterar att det är oansvarigt att företag uppmuntrar till ”överkonsumtion”, och att företag borde avstå från att delta. Kritikerna har dock inte förstått vad Black Friday i grunden handlar om.

Att svenskarna spenderade 7 miljarder under förra årets Black Friday är inte bevis för att den totala försäljningen över hela året faktiskt ökade. 

Människor vet om att Black Friday kommer och minskar sina inköp resten av året för att kunna dra nytta av de lägre priserna.

Black Friday handlar inte om att öka den totala försäljningen utan är ett sätt att ta ut olika priser för samma vara från olika konsumentgrupper, vad som brukar kallas prisdiskriminering. Att placera Black Friday dagen efter Thanksgiving är ett sätt att se till att det endast är personer med hög priskänslighet som drar nytta av de lägre priserna.

De som inte är lika priskänsliga hålls borta eftersom de inte är villiga att ge upp bekvämligheten att kunna handla varorna när som helst på året – en bekvämlighet de betalar en premie för.

Om företag inte hade prisdiskriminerat hade låginkomsttagare – som är relativt mer priskänsliga – fått betala högre priser medan höginkomsttagare hade fått lägre priser jämfört med dagens situation. Om färre företag väljer att delta i Black Friday hade det alltså framför allt drabbat de fattigaste.

När prisokänsliga konsumenter väljer att bojkotta evenemanget gör de företagen en tjänst, eftersom prisdiskrimineringen då fungerar mer effektivt. De som bojkottar Black Friday betalar i stället en premie för att få signalera till sin omgivning att de är goda människor. Så bojkotta gärna Black Friday, men förstå att det är du, inte företaget, som förlorar på det.


John Norell, nationalekonom och viceordförande i Fria moderata studentförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en replik. Läs hela debatten här

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.