ÅSIKT

Hur mycket träningshets tål vi?

avHanna Nordin

DEBATT

I dag kom nyheten att svenskarna är hurtigast i Europa. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

I kvällens "20 minuter" debatterar vi om detta bara är bra eller om träningshysterin har gått för långt.

– Det blir en osund tävling som skapar ångest, säger Katerina Janouch.

7 av 10 svenskar tränar regelbundet. Det placerar oss bäst i klassen av alla EU-länder, enligt en ny undersökning. I Bulgarien är siffran 11 procent.

Under de senaste åren har debatten om hälsohetsen och en osund träningsmani varit livlig.  De som inte ständigt uppdaterar de senaste miltiderna på sociala medier ägnar sig åt att rasa mot andras präktiga träningsskryt.

En som fått nog av det här poserandet är Katerina Janouch, relationsexpert och frilansskribent.

– Träningshetsen gör att man lägger på sig prestationskrav som bidrar till ökad stress. Man mår dåligt i psyket och känner sig värdelös för att man inte lever upp till det man upplevers om viktigt, säger hon.

"Leder till skador"

Hon tycker att människor tränar för hårt, för avancerat och på fel sätt.

– Det leder till skador. Många sliter ut knäna för att de inte lyssnar på kroppen och tokjoggar trots att de kanske hellre borde gå, säger hon.

Att hård träning skulle vara dåligt håller inte löpningsexperten Marcus Nilsson med om.

– Problemet är inte att vi tränar för mycket utan att de flesta tränar för lite. Särskilt eftersom vi har så stillasittande jobb i dag. Jag tror att de som klagar på hälsohetsen mest har dåligt samvete, de vet att de borde träna mer, säger han.

"Inte fel att träna två gånger per dag"

Han tycker att ett minimum av motion som man behöver är att springa fem kilometer per dag.

– Det är när man tränar för att inte må dåligt psykiskt som jag kan tycka att det har gått för långt. Men det är inga som helst problem att vissa tränar två gånger per dag, om de satsar, säger han.

Enligt Katerina Janouch så är det inte marathonträning vi behöver utan mer vardagsmotion.

– Man ska hålla sig i naturlig rörelse. Ta trapporna istället för hiss, promenera dagligen, dansa mer och odla sin trädgård om man har någon.

Missa inte debatten i kvällens "20 minuter" klockan 18