Stoppa de kriminella telefonförsäljarna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

17 företag i branschen: Inför krav på inspelning av hela försäljningssamtal

Aftonbladets granskning av telefonförsäljarna.

DEBATT: Under veckan har Aftonbladet avslöjat hur kriminella som utger sig för att vara telefonförsäljare lurar småföretagare in i avtal de inte vill ingå. Konsekvenserna har varit förödande för enskilda företag och privatpersoner.

Aftonbladets granskning är efterlängtad. Dessa kriminella personer drabbar inte bara småföretagare och konsumenter, utan även alla seriösa företag som använder telefonen för att sälja sina tjänster och ge kundservice. Endast 10 företag stod för hälften av alla anmälningar till Konsumentverket förra året. De måste kunna stoppas.

Nu är det dags att politiken tar sitt ansvar och inför förslaget från branschorganisationer om krav på inspelning av hela försäljningssamtal som ska tillgängliggöras för både köpare och säljare. Aftonbladets granskning visar på problemet med att kriminella kan få det att låta som att en kund tackat ja till ett erbjudande genom att bara spela upp en väl vald del av samtalet.

Likaså vore skriftliga, tydliga och enkla bekräftelser av ingångna avtal där det tydligt framgår vad som har avtalats och hur konsumenter får tillgång till det inspelade samtalet en fördel.

Det är samtidigt viktigt att konsumentminister Per Bolund håller huvudet kallt och inte bidrar till ett ökat regelkrångel som drabbar seriösa verksamheter. Sverige har stora behov av de inträdesjobb som seriös telefonförsäljning bidrar med och de förslag som utredningen ”Stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning” framför om krav på skriftliga avtal riskerar 10 000-tals arbetstillfällen, framför allt för ungdomar.

Vi är några av de företag som varje dag bidrar till det svenska näringslivets försäljning och tillväxt. Vi är stolta över våra verksamheter och våra medarbetare, och hoppas att polis och myndigheter får ökade resurser för att sätta dit det fåtal aktörer som ger telefonförsäljning ett dåligt rykte.

Terje Andreassen 
CEO GoExcellent AB

Joachim Holmner 
Head of Telemarketing Telia Sonera AB

Johan Martis

Head of Sales, Viasat

Stefan Trampus
Försäljningsdirektör Com Hem AB

Anders Carlén

Head of Sales Vendator AB

Johan Frodell

VD Releasy Customer Management AB

Niclas Högfeldt och Phillip Manfredsson

VD och vVD Citysälj AB

Johan Johansson

VD Ageris Kontaktcenter AB

Åsa Boketoft

VD Drecera AB   

Fredrik Kessler

VD Profact AB

Mona Kolmodin Lorin

VD Ringmurens Telemarketing AB

Susanne Lätt

VD Prospector AB

Sleiman Mashoun

VD Uniq Dialog AB

Daniel Selling

VD One Contact AB

Urban Ståhl

VD Online Fulfillment Sverige AB

Niklas Thorén

VD 2004 Wecall AB

Per Wannberg

VD PEC AB

ARTIKELN HANDLAR OM