ÅSIKT

SD är vinnarna när vi ger vika för islamister

Debattören: Kvinnorna får betala priset när Sverige försöker vara inkluderande

Foto: TT
De första som drabbas av islamisterna är kvinnor, skriver Parvin Kaboly.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Tvärt om vad många tycks tro så har kampen mot månggifte pågått sedan länge i Mellanöstern, där kvinnor krävt sin rätt. Månggifte har alltid varit en av de frågor som med rätta förknippats med islam, det är en av grundpelarna som islamisk familjerätt vilar på.

De som väljer att skylla månggifte enbart på det patriarkala samhället försöker med största sannolikhet att rentvå islam.

Vi får inte glömma att en aspekt i alla religioner är kvinnoförtryck.

I den allmänna debatten förs det ofta fram att ”månggifte inte är tillåtet i Sverige” – vilket underförstått antyder att det är fullt accepterat i andra länder som Iran, Saudiarabien och Somalia.

Det är en orättvis och självuppfylld uppfattning som saknar insikt och förståelse för kvinnorörelsens kamp i de länder där månggifte utövas. En kamp som ofta förs med livet som insats.

För faktum är att månggifte inte är vanligt ens i länder där det förekommer. Jag och flera andra kan inte känna igen oss själva eller våra familjer i bilden av månggifte, inte heller om vi ser tillbaka i generationer. Tvärtom anses polygami vara ett sätt för en familj att skaffa sig arbetskraft – eller något som de rika ägnar sig åt. I fattiga arbetarfamiljer är det väldigt sällsynt.

Hur kan då månggifte vara en diskussion i Sverige i dag?
Mitt svar är att den politiska grenen av islam sakta men säkert breder ut sig och normaliseras i vårt samhälle. De första som drabbas av islamisterna är kvinnor. När den här typen av könsapartheid vinner mark i Sverige är det kvinnors rätt man först av allt gör anspråk på.

Med islams uppgång i Mellanöstern har kvinnors rättigheter fått nya dimensioner – men det innebär inte att företeelser som månggifte är normaliserat eller accepterat. Iranska kvinnors kamp de senaste fyra decennierna visar på en annan bild, men det verkar ha gått förbi kultureliten och feministerna i västvärlden.

I stället för att förstärka kampen mot könsapartheid i våra hemländer, tvingas vi som flydde för våra liv att i dag slåss emot kulturrelativisterna i väst.

Den politiska islamismen försöker förmedla sina värderingar i en modernare förpackning, där bilden av kvinnor och barn glorifieras. Allt för att möta behovet i väst.

Detta görs genom de islamologer, imamer och föreningar som försvarar gamla och ofta påhittade traditioner.

Månggifte och niqab målas upp som en del av kvinnans mänskliga rättigheter och frihet att uttrycka sig.

När rättsstaten Sverige, som ska försvara varje medborgares rättigheter och förstärka kvinnors ställning, vacklar så breder hederskulturen ut sig även här. Vi betraktar slöja på förskolebarn som normalt och låter muslimska barn frånvara från sex och samlevnadskurser i skolan. Vi är otydliga när det kommer till månggifte och barnäktenskap. Allt för att vi ska kunna definiera oss själva som ett inkluderande samhälle.

Om vi blundar för kvinnoförtryck och barnmisshandel ger vi förespråkarna för de extrema miljöerna en möjlighet att påverka samhällsklimatet i fel riktning.

I dag ägs dessa frågor av Sverigedemokraterna och kommer att bli en del av deras valmanifest. Det är skrämmande att de extremaste krafterna i vårt samhälle ska få komma ut som vinnare i debatten.

Därför är det hög tid att vi gör något åt problemet på allvar. Låt tjejerna från förorten leva sina egna liv och låt barn växa upp i en trygg miljö fri från förtryck. Det kommer vi, kommande generationer och hela vårt samhälle att vinna på.


Parvin Kaboly


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

FAKTA

DEBATTÖREN

Parvin Kaboly, debattör och kvinnoaktivist

DEBATTEN

Den politiska islamismens uppgång i Mellanöstern har fått följdverkningar även i Sverige. Islamologer, imamer och föreningar försvarar gamla och ofta påhittade traditioner – och Sverige vacklar i sitt avståndstagande, skriver debattören.