Kundmötet är alltid i centrum - även online

Replik från Systembolaget om alkoholmonopolet

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Systembolaget kommer i år att lansera en ny onlinebutik men man måste planera sina köp även där. Det kommer aldrig gå extremt fort att få hem alkohol. Fokus kommer ligga på att sälja med ansvar och god service, skriver debattören.
Foto: TT
Systembolaget kommer i år att lansera en ny onlinebutik men man måste planera sina köp även där. Det kommer aldrig gå extremt fort att få hem alkohol. Fokus kommer ligga på att sälja med ansvar och god service, skriver debattören.

REPLIK. Detaljhandeln har förändrats de senaste åren – och under våren har det gått svindlande fort i coronans spår. Kundernas förväntningar på oss i handeln höjs ständigt så för att vi ska fortsatt ha nöjda kunder behöver vi utvecklas och möta kunden i dennes vardag.

Systembolagets uppdrag är att sälja med ansvar och god service och informera om alkoholens risker.

Det är en balansgång – Systembolaget ska aldrig gynna merförsäljning. I butikerna har vi inga varuvarv, där man nästan går vilse bland hyllorna och därmed lockas att köpa mer.

Vår nya e-handelsbutik kommer inte heller locka till merköp. Däremot ska man online mötas med samma kunskap, service och breda och djupa sortiment som i våra fysiska butiker.

Det kommer inte gå extremt snabbt att få hem alkohol – man kommer behöva planera sina inköp även online. Alkohol är inte en vara som andra – vilket gör att den behöver säljas med större ansvar än kylskåp, mjölk eller kläder.

Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) missar den viktigaste delen av vår e-handel som är att hela vårt sortiment är beställningsbart i hela landet, så även det småskaliga och lokala – som under pandemin fått en ännu starkare kundefterfrågan.

Redan i dag kan de minsta producenter som väljer att leverera till våra lager, nå hela Sverige. Kunden kan välja mellan hundratals lokalt producerade och ett djupt och brett internationellt sortiment. Vårt unika ombudsnät är en viktig del av vår e-handel, liksom att man till alla butiker och ombud har på ett par dagar tillgång till hela sortimentet kostnadsfritt.

Vi kommer i år lansera en ny onlinebutik – som precis som våra fysiska butiker inte har nya erbjudanden när kunden checkar ut utan istället en ångrafunktion.

Under nästa år planerar vi att bygga ut hemleveransen så att den når hela landet, i dag når den ca 70 procent av alla svenska hushåll - till självkostnadspris.

Våra samarbetspartners, oavsett om de är ombud eller levererar varor hem, ska genomgå utbildningar så att de kan ha samma omtänksamma kundmöte som våra kunder är så nöjda med. Det kompromissar vi aldrig med.

Vi fortsätter gärna jobba med SVL för att få fram en tydligare och modern lagstiftning för onlinehandeln för att säkra framtidens alkoholpolitik.

Under tiden fortsätter vi att bygga vår version av e-handel, som har god service och omtanke med kunden i centrum.


Tobias Frohm, e-handelsdirektör Systembolaget


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE