Överturismen i Sverige måste få ett slut

Debattören: Rusta för en fortsatt hållbar semester

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Sverige var inte redo för folkets uppdämda reslust. Nu behöver vi två saker: Ta chansen och ta ansvar så att vi kan fortsätta turista i vårt eget land, skriver debattören.

Foto: TT
DEBATT

DEBATT. Sommaren 2020, året då det svenska turistandet i Sverige exploderade och konsekvenserna blev påtagliga.

Det är uppenbart att Sverige inte var redo för en så omfattande våg av nyfikna invånare med ett uppdämt behov av reslust.

Nu behöver vi två saker: Ta chansen och ta ansvar så att vi kan fortsätta turista i vårt eget land.

Att resa i Sverige har fått extra skjuts senaste åren. Flygdebatten 2018 fick folk att skämmas. Tågromantiken 2019 fick folk att tänka nytt. Corona 2020 fick folk att resa på nya sätt. Vi är mitt i den svenska högsommaren, de veckor då flest personer har semester och det märks.

På flera platser på Österlen i Skåne kommer inte räddningsfordon fram på grund av mängden bilar som parkerat felaktigt och längs vägen. Vandringslederna upp till Skuleberget på Höga kusten utsätts för kraftiga påfrestningar när en strid ström går upp och ned hela dagarna. Längs Vildmarksvägen dör renar på grund av stress av turisters omfattande och hetsiga närvaro. Det hade inte behövt vara så här.

Flera platser runt om i världen är vana att hantera stora strömmar av turister. Inkaleden i Peru släpper bara in ett antal personer varje dag. Det är kötid upp till sex månader för att få sin plats. Reglerna för alkoholservering förändrades när turister på Mallorca uppenbarligen inte kunde hantera alkohol. Prag i Tjeckien tänker ta vara på coronaläget och omdefiniera varumärket, från ölstad och Europas Disneyland till sofistikerad besöksstad med historia och kultur.

Men vems är ansvaret för att skapa ett hållbart svenskt turistande?

Om vi vill fortsätta att uppleva vårt fantastiska land behöver vi hjälpas åt och ta ansvar. Det har vi övat på i flera månader under våren så visst kan vi om vi vill. Det som behövs tydligt ledarskap som visar vägen och att alla drar sitt strå till stacken.

Det är framför allt tre grupper som är ansvariga för att skapa en dräglig och sund situation resten av sommaren och kommande somrar.

  • Turisterna. Välj sunt förnuft före att skapa en upplevelse till varje pris. Besök de populäraste ställena under lågsäsong i stället för högsäsong. Åk till ställen som är mindre hypade, det sliter mindre och gagnar fler småföretagare runt om i landet. Var en förebild och visa civilkurage när människor beter sig orimligt.
  • Turismaktörerna. Ta fram en plan för hållbara och långsiktiga upplägg på turismen. Ompaketera erbjudandet och destinationen så de är intressant under större delen av året. Välj hållbarhet före vinstmaximering. Informera och påminn turister som av okunnighet, inte illvilja, skadar djur och natur.
  • Beslutsfattare. Skapa incitament för hållbara val. Sätt upp regleringar och begränsningar för hur, vart och på vilket sätt det är tillåtet att turista. Var de där tråkiga och tydliga med helikopterperspektiv som tar ansvar för allas vårt bästa.

Vi svenskar är överlag väldigt medvetna. Vi är pålästa, hållbara i vår ambition och bryr oss om vår närmiljö och vårt land. Om fler svenska invånare njöt av Sveriges alla resmål året runt skulle vi alla vara vinnare. Klimatet, företagarna, naturen.

Svensk turismnäring bör göra allt de kan för att behålla svenskarna som kunder. Se sommaren 2020 som startskottet för en mer omfattande turism spridd över hela året, flera år framöver.

Ta vara på att folk fått upp ögonen för Sverige som resmål, att klimatkrisen är långt ifrån över och att coronarädslan kommer göra att många semestrar i Sverige fortsättningsvis. Det gäller att ta chansen i det guldläge som råder trots allt.


Linda Vismer, bloggare och grundare på resamedvetet.se


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Klimat | Resa

Turism & resor

Turism

Semester

Besöksnäring