Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evert, Eilert

Tv-reklamen gör oss till Pavlovs hundar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-16

Arne Reberg: Reklamen är ett bakhåll i laglöst land

Smärtpunkten är nådd när det gäller tv-reklamens ohöljda bondfångeri, en försåtlig fjärrstyrning av vårt undermedvetna.

I dag är reklaminslagens förhärskande i allt fler tv-kanaler, därtill med listigt under­medvetna köpkrokar utkastade i de mest grumliga vatten. Ett smygande gift som tränger in under huden och omformar människan i allt lägre åldrar; en knatte i Volvos annonser talar om för pappa vilket bilmärke han ska köpa, och frukostflingor och färdiglagad mat designas så att barnen ska sätta press på föräldrarnas plånböcker. Den virtuella hjärntvätten har lyckats så till den grad att Ipren, den intelligenta värktabletten, blivit en landsplåga.

Och all den till synes förvirrade reklam med flera ovidkommande inslag innan man kommer till sak är en bedräglig manipulation. Informationsforskaren Jerry Mandel liknar det vid en hypnosmetod där mängder av snuttifierad information och motstridiga uppgifter presenteras till dess mottagaren varken vet ut eller in – då erbjuds plötsligt ett befriande enkelt budskap, som den utsatte köper under ett hypnosliknande tillstånd!

Där man vill ge varan en seriös utstrålning har marknadens manipulatörer forskat fram att Prokofievs ”Romeo och Julia” passar till Chanelparfym, mjukost säljer till Mozart, Grieg flyter bäst kring tomatsås, pasta matchar Saties eteriska toner. Sådant prepareras vi med av praktiskt taget alla tv-stationer som drivs kommersiellt, i allt väsentligt finansierade av de som köper annonstid.

Köpmarknaden härskar oinskränkt och dess gisslare journalisterna finner sig i att deras rapporter splittras av annonssnuttifiering.

Aldrig lämnas vi ensamma med våra tankar, dagligen och stundligen styrs och behärskas vi genom beroendeframkallande medel, blir tillvänjda som Pavlos hundar, köplystet dreglande.

Ingenstans går vi fredade, reklamöverfallen är inget mindre än bakhåll i laglöst land!

Arne Reberg, journalist och författare