ÅSIKT

Vi kan förbättra budskapet – med humor och tuschpenna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Affischkampanjen Bevara äktenskapet väcker känslor.
DEBATT

Vem äger vårt offentliga rum? Bevara äktenskapet-kampanjen visar hur politik i det offentliga rummet riskerar att enbart bli en fråga om ekonomiska resurser. Samtidigt finns det sätt att påverka som inte kräver pengar – genom kreativitet, humor och en dos vardagssabotage kan alla göra sina röster hörda.

Den kritiserade och omdiskuterade kampanjen Bevara äktenskapet tog i dagarna steget in i det offentliga rummet. På tåg, buss och tunnelbana kan stockholmarna nu ta del av kampanjens budskap.

Kampanjen har ett dubbelt syfte: att bevara äktenskapet heterosexuellt och att bevara äktenskapet som den enda familjeformen för heterosexuella par. Endast äktenskapet kan ge barn den trygghet som Barnkonventionen kräver. ”Mamma pappa barn”, som reklamaffischerna formulerar det.

Kampanjen illustrerar hur vårt gemensamma offentliga rum riskerar att bli en fundamentalt ojämlik plats för politik. De som har råd kan sprida budskap som många anser djupt kränkande och de som saknar stora ekonomiska resurser kan …

Ja, vad kan vi göra? Det offentliga rummet erbjuder faktiskt möjligheter även för oss som anser att barn kan må bra också med ensamstående föräldrar, eller kanske till och med i ”mamma mamma”- eller ”pappa pappa”-konstellationer. Det enda som krävs för att göra våra röster hörda är humor, en flexibel inställning till reklamens helgd och kanske en tuschpenna eller två.

Internationellt har allt fler insett möjligheterna som kulturella metoder innebär. Billboard Liberation Front har som mål att förbättra utomhusreklamen. I Sverige har feminister länge använt klistermärken för att protestera mot de skönhetsideal som veckotidningar och klädmärken sprider genom sin reklam.

I fallet med Bevara äktenskapet sprids nu en uppmaning via internet att rycka ner affischerna.

På QX, ett internetcommunity för homo-, bi- och transpersoner, har klubben Rädda barnen från Bevara äktenskapet utlyst en tävling för sätt att förbättra Bevara äktenskapets reklam.

Det offentliga rummet tillhör oss alla. Låt oss förbättra Bevara äktenskapets reklam – helt gratis.

Katarina Bivald

statsvetare