Svenska företag: Vi vill se tuffare klimatpolitik

Volvo cars, Folksam, Scania, Telenor m fl i globalt klimatupprop

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Nu har de svenska företagens klimatupprop blivit globalt. Fler än 740 företagsledare, forskare, investerare och beslutsfattare från 71 länder har anslutit sig till kampanjen ”We can do it!”, skriver 21 svenska företag. På bilden Andreas Follér, Scania, och Stuart Templar, Volvo cars.
Nu har de svenska företagens klimatupprop blivit globalt. Fler än 740 företagsledare, forskare, investerare och beslutsfattare från 71 länder har anslutit sig till kampanjen ”We can do it!”, skriver 21 svenska företag. På bilden Andreas Follér, Scania, och Stuart Templar, Volvo cars.

DEBATT. Några veckor före riksdagsvalet i september skrev 227 svenska företag på ett upprop för skarpare klimatkrav – och uppmanade Sveriges politiker att se de stora möjligheterna i klimatomställningen i stället för att behandla den främst som ett problem.

Nu har uppropet blivit globalt. Den internationella lanseringen ägde rum på FN:s klimatkonferens COP27 i Egypten, och vi är nu fler än 740 företagsledare, forskare, investerare och beslutsfattare från 71 länder som skrivit under ”We can do it!”.

Kampanjen backas upp av bland andra the We mean business coalition, UN climate change high-level champions, och FN:s utvecklingsprogram UNDP, och den växer snabbt.

Våra bolags totala omsättning är över 180 miljarder dollar, och vi är alla fast beslutna att investera i en morgondag som är både mer hållbar och hoppfull än dagens värld.

Över 300 av oss undertecknare kommer från Sverige, och tillsammans representerar våra bolag mer än en femtedel av Sveriges BNP.

We can do it! är inspirerad av en kampanj för en grupp kvinnliga industriarbetare i USA under andra världskriget. Budskapet var att alla medborgare måste göra sin del för att säkra en ljusare framtid åt sig själva och kommande generationer, inte bara soldaterna vid fronten.

Kampanjen var kortvarig och relativt osynlig under kriget, men har i dag blivit en ikonisk symbol för vad man kan uppnå med beslutsamhet, samarbete och hårt arbete.

Den här gången är det vår tur. Nu är det upp till oss att kavla upp ärmarna och kämpa för vår egen framtid – och framtiden för våra och andras barn och barnbarn.

Det finns de som fortfarande tror att klivet bort från en fossilbaserad ekonomi riskerar att leda våra samhällen in i fattigdom och smärtsamma uppoffringar.

I själva verket är det tvärtom. Titta bara på den rådande energikrisen i Europa. Om vi snabbare hade lämnat de fossila energikällorna bakom oss skulle denna kostsamma kris ha kunnat undvikas.

Vinsterna och fördelarna med den gröna omställningen är faktiskt svindlande. Miljoner nya jobb kommer att skapas, samtidigt som människors hälsa väntas öka i takt med utsläppsminskningarna.

Naturliga ekosystem kommer att repareras, vilket i sin tur gör våra samhällen motståndskraftigare mot ett allt instabilare klimat.

Vi menar att vi inte har råd att inte driva igenom denna gröna omställning så fort det bara går.

Prislappen för att investera i en fossilfri framtid är nämligen betydligt lägre än kostnaden för att hantera effekterna av en eskalerande klimatkris. Bara att fasa ut kol, olja och gas från våra energisystem beräknas spara världens länder minst 12 biljoner dollar. Och det är endast en liten del av pusslet.

Vi som har undertecknat detta upprop är långt ifrån perfekta. Men vi förbinder oss härmed att använda vårt inflytande till att trycka på för att öka takten i omställningen.

Och vi är inte ensamma. Det massiva skiftet har redan påbörjat. I varje land, på varje kontinent. En ostoppbar snöboll är i rullning.

Men tiden är inte på vår sida. Om vi ska ha en chans att hålla den globala uppvärmningen nära 1,5 grader, så behöver vi halvera utsläppen fram till 2030.

Vi kan göra det! Lösningarna finns redan tillgängliga. Men vi måste implementera och skala upp dessa lösningar mycket snabbare än vad som nu sker.

Tyvärr sätter nuvarande ekonomiska system upp hinder i vägen i stället för att avlägsna dem. För att nå vårt gemensamma mål i tid måste vi tillsammans riva ner dessa barriärer.

Vi som undertecknat detta upprop kommer att trycka på för att fasa ut alla fossilsubventioner så snabbt som möjligt, och att styra om alla dessa triljoner dollar till investeringar som i stället gynnar människor och bidrar till att snabbare skala upp klimatsmarta lösningar.

Vi välkomnar vassare regelverk, smartare incitament och tuffare klimatmål. Vi förespråkar också kraftfullare investeringar i nästa generations gröna infrastruktur, och att låta offentliga upphandlingar snabba på omställningen.

Vi vill helt enkelt få till ett system som gör det mer lönsamt att hjälpa till att bygga en hållbarare morgondag än att bidra till att förstöra den.

Men vi kommer inte att sitta still och vänta på att dessa systemförändringar ska ske. Nej, vi kommer driva på för att allt påverkans- och policyarbete inom våra egna organisationer ska syfta till att driva på omställningen, och att fortsätta höja vår ambitionsnivå.

Alla ni möjliggörare där ute – inom näringsliv, politik, vetenskap, kultur, underhållning och andra branscher. Det är nu det gäller. Detta är vår stora chans att bidra till en ljusare och mer spännande morgondag för alla.

Vi har viljan. Vi har lösningarna. We can do it.


Ingmar Rentzhog, grundare och vd, We don't have time
Johan Falk, grundare och vd, Exponential roadmap initiative
Kalle Nilvér, grundare och vd, Go climate 
Andreas Follér, hållbarhetschef, Scania
Stuart Templar, global hållbarhetschef, Volvo cars
Anette Seger, vd, Ramboll Sverige
Anna Bäck, vd, Kivra AB
Anna Elgh, vd, Svenska retursystem
Bo Gyldenvang, vd, Tacton
Cecilia McAleavey, chef för sustainable eating & public affairs, Oatly
Freddy Sobin, vd, Kicks
Fredrika Klarén, hållbarhetschef, Polestar
Johanna Kull, hållbarhetschef, Avanza
Jenny Rundbladh, vd, SPP Pension och försäkring
Karin Stenmar, hållbarhetschef, Folksam
Katri Junna, vd, Netlight consulting
Magdalena Aspengren, hållbarhetschef, Telenor Sverige AB
Maria Erdmann, vd, Godel
Pär Svärdson, vd, Apotea
Stefan Sjöstrand, vd, Skistar
Åsa Domeij, hållbarhetschef, Axfood


Hela listan på alla som skrivit under uppropet ”We can do it!” hittar du här.


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

LÄS VIDARE