ÅSIKT

Film med reklam är kulturmobbning

DEBATT

Filmregissören Vilgot Sjöman har anmält TV 4 för att hans film Nobel avbröts flera gånger för reklam.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det är förnedrande att man som tv-tittare uppfattas som köpboskap, skriver i dag miljöpartiets förra språkrör Birger Schlaug på Aftonbladet Debatt.

Han uppmanar alla tv-tittare att köpbojkotta de varor som det görs reklamavbrott för mitt i en film.

När nu Vilgot Sjöman anmält TV 4 för att de förstör filmer genom ideliga reklamavbrott så gör han förbannat rätt. Att bryta sönder kvalitetsfilmer på det sätt som reklam-tv-bolagen gör är nämligen inget annat än kulturmobbning.

Att nu flera regissörer reagerar är ett hälsotecken. Jag har väntat länge på att kulturfolket skall sluta låta sig hunsas. Eller ha resning nog att ställa krav även om det skulle kosta en del. Frågan är hur seriösa regissörer, skådespelare och manusförfattare kan acceptera att tv-bolagen förstör deras filmer och teateruppsättningar. Har de ingen stolthet? Struntar de i att deras konstnärliga arbete förstörs? Är de så kåta på pengar att de låter sig behandlas hur som helst? Saknar de integritet?

Vilgot Sjöman är sannerligen värd all respekt! Jag hoppas han får efterföljare och att vi får en debatt om var gränserna går för påträngande reklam.

Men vi som gillar film, vi som är åskådare, tittare och kulturnjutare bör också reagera. Hur kan det gå till?

För egen del bestämde jag för några månader sedan att inte köpa sådant som det görs reklam för mitt i en film. Och det visade sig snart att vi var flera som tänkt på samma sätt. Vi är nu ett litet gäng som har bestämt oss för att under en vecka välja bort de produkter vars reklam avbryter filmer. Så någon Ramlösa blir det inte. När det gäller kapitalvaror varar köpbojkotten under ett års tid. Så det blir ingen Volvo heller.

Jag är övertygad om att de företag som köper reklamplats måste påverkas om det ska bli någon förändring. Politikerna har gett upp för de s k marknadskraven, tv-bolagen föraktar tittarna och kulturministern pratar ett och tillåter ett annat. Men som vanlig människa kan man agera, som kulturkonsument kan man ge sig rätten att bli förbannad.

De företag som köper kultursaboterande reklamplats borde begripa att deras anseende rubbas. De borde inse att den eventuella kultursponsring de gör motverkas av den kulturella miljöförstöring de bidrar till genom att såga sönder filmer som är skapade som helheter. Hur tänker marknadsförarna på Volvo och Volkswagen, när man å ena sidan sponsrar en del kultur för att å andra sidan uppträda som kulturmarodörer? Vilken syn på tv-tittaren har man, när man tar sig friheten att klampa in mitt i film och teater för att pådyvla oss sitt budskap?

En gång för länge sedan var jag i Sovjetunionen och blev djupt upprörd över att tv-program avbröts för att kommunisteliten skulle tala. Nu är det marknadseliten som beter sig lika kränkande.

Vilgot Sjömans film om Alfred Nobel blev fullständigt sönderstyckad. Precis som andra filmer i Trean, Fyran, Femman och allt vad de heter. Sjömans film förvandlades till en ganska likgiltig historia eftersom det han byggt upp gång på gång krossades. Film är ju just ett bygge. Det gäller att fånga åskådaren, locka fram känslor. Var och en, till och med cheferna på TV 4, måste väl begripa att vare sig Ingmar Bergman eller Clint Eastwood mår bra av att avbrytas av reklam för hundmat.

Reklam i tv må man stå ut med om det ligger i block mellan programmen. Men i övrigt är det förnedrande att man som tv-tittare uppfattas som köpboskap. Tv-bolagens fokus är inte tittaren, utan reklamköparen. Det gäller att få oss dumma jävlar att sitta och glo på reklamrepriser på samma sätt som vi en gång på femtiotalet förundrat tittade på de eviga repriserna av testprogram.

Nu går det naturligtvis att komma undan det där med reklam i Fyran, trots att de höjer ljudnivån så fort reklamen börjar. (Bara det visar ju vad man anser vara viktigast!) Man kan spela in programmen och sedan snabbspola. Förhoppningsvis kommer snart en dvd med inspelningsfunktion så man med ett enda knapptryck kan komma förbi reklamavbrotten. Jag ser faktiskt fram mot tv-reklam för den prylen.

Som konsumenter har vi makten. Låt oss införa en köpbojkott som ett led i att stoppa den antikulturella miljöförstöringen. Det kommer inte att dröja länge till företagen drar öronen åt sig.

Förresten: chefen på Fyran, Jan Scherman, måtte ändrat uppfattning väldigt mycket genom åren. Jag vill minnas att han de gånger jag mötte honom som radikal och duktig reporter på Östnytt i SVT hade en helt annan uppfattning än i dag om reklamterror i tv.

Han kan ju rätta mig om jag har fel?

Birger Schlaug (Före detta språkrör för miljöpartiet)