ÅSIKT

Stoppa öljättarnas mördande reklam

Foto: CARLSBERG
FOLKMORDSREKLAM? Bilden av unga, lyckliga människor i skärgårdsmiljö har nästan blivit synonymt med Pripps Blå. Detta måste stoppas, tycker Linnéa Forsberg. – Bojkotta alla ölsorter som det görs reklam för. Låt inte bryggerierna lura dig, skriver hon.
DEBATT

I dag kommer tusentals tonåringar att kräkas. Skolavslutningar och studentfester, fint väder och nationaldag – antalet ungdomsfyllor kommer att vara stort. Mycket stort.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Sedan en tid är det dessutom tillåtet att göra reklam för alkohol i Sverige.

– Reagera över folkmordsreklamen! Bojkotta alla ölsorter som det görs reklam för, skriver den unga nykteristen Linnéa Forsberg.

Jag tycker om att festa. När jag säger festa menar jag umgås med roliga människor, dansa och skratta. Jag måste ofta förklara det ordet. För många är festa synonymt med att dricka alkohol.

Min dröm är att det skulle finnas flera dansställen med fräscha toaletter, inget glassplitter på golvet och människor som jag kan ha intressanta samtal med. Men eftersom alkohol är så viktigt för att ha roligt finns det väldigt många ställen där människor knappt kan dansa, tappar ut glas med öl och muckar gräl med varandra.

Eftersom jag går ut nykter ser jag allt. Jag ser de som gråter, jag ser pengar som tappas på golvet. Jag ser människor som flyter omkring eller står i klumpkö och trängs för att komma fram till baren och betala dyra pengar för ett bedövningsmedel som heter alkohol.

Jag älskar att dansa när jag går ut, och ibland blir jag törstig. För mig räcker det att dricka några glas vatten. Det finns gånger jag hellre gått till toalettens skitiga handfat för att släcka min törst i stället för att klämmas fast mellan svettiga människor som inte har någon balans.

Visst, det går utmärkt att flirta och prata med folk i kön. Men jag skulle hellre vilja göra det på dansgolvet med någon som kan prata ordentligt, som har klar blick och inte stinker sprit.

Jag vill känna allt när jag festar. Jag vill känna musiken pulsera under min hud. Jag vill röra min kropp och låta musiken styra mig.

Det är så skönt att kunna dansa tills svetten rinner och känna energin från andra runt omkring. Ibland frågar folk mig hur jag kan säga att det är dåligt med alkohol om jag aldrig provat.

Då frågar jag tillbaka:

– Har du provat på att nyktert njuta varje gång du ska ha roligt i hela ditt liv? Om inte, hur kan du då säga att det är dåligt?

Alla nackdelar med alkohol överväger fett för att jag ska ta ställning mot alkohol och andra droger. Jag vill inte stödja en industri som tjänar stora pengar på andras lidanden.

Om vi skulle låtsas att Sverige var ett land utan lagar och restriktioner där reklambolag fick total frihet att göra reklam för vad som helst. Då skulle alkoholindustrins produkter säljas in till barn och ungdomar.

Erbjudanden som leksaker, kepsar och coola upplevelser skulle inte vara ovanliga. Kändisar skulle tala varmt om sina starkölssorter. Konserter och evenemang sponsrade av starkspritsföretag skulle vara vanliga inslag i vardagen. Barn skulle nynna på reklamvinjetter och vilja bli som hjälten i starkölsreklamen. Det går lätt att räkna ut att skadorna skulle bli enorma och alkoholindustrin skulle tjäna massor av pengar.

Allt detta existerar redan. Det är etablerat i länder i Afrika och Asien. I Östeuropa, där svenska Pripps slår loss med flashig reklam, räknas nämligen inte starköl som alkohol. I Tanzania gör actionhjälten Michael Power reklam för starkölen som bär hans namn. I kvartslånga reklamfilmer räddar han vackra kvinnor och slår ner bovar för att sedan i slutet ta sin Powerbeer.

Carlsberg slår hårt mot länder som Kambodja, där unga och barn utgör en stor del av befolkningen. Ölflickor i minikjolar, som i invånarnas ögon betraktas som prostituerade, bjuder turister på öl medan de själva dricker. Ju fler öl desto högre lön. Det är ingen ovanlighet att flickorna följer med kunden till hotellrummet. Carlsberg följer landets lagar – det vill säga icke existerande lagar.

Mina vänner i dessa länder med noll skyddsnät kämpar för att få bukt med 68 kvadratmeter stora reklamskyltar. De vill ha reklamförbud – för alkoholen är det största utvecklingshindret i deras länder.

I dag har Sverige relativt restriktiva lagar och det finns skyddsnät, men nog så stora skador. Vi har låtit bryggarna använda kryphål för att tjäna pengar på folköl, det vanligaste sättet för minderåriga att supa sig fulla på. Det går lätt att köpa i närmaste butik.

Det är inte många 13-åringar som har fattat att det funnits ett alkoholreklamförbud i Sverige. De har sett satellitsända kanaler med spritreklam. Men också den så kallade ”lättölsreklamen” som kan ses i tv och som vältrar sig över oss i privatägda busskurer.

Jag har träffat hundratals 13-åringar som blivit fly förbannande när de får veta att det faktiskt finns en lag som ska skydda dem men som ignoreras.

Nu är det dags att vakna upp ur bakfyllan.

150 miljarder kronor kostar alkoholens skador per år. Det finns i snitt tre barn i varje skolklass som är barn till alkoholister. 6 000–7 000 människor dör varje år i Sverige på grund av alkohol. Lägg till det familjer, släkt och vänner som drabbas.

Det känns ologiskt att ignorera dessa fakta och tillåta alkoholreklam. Jag är trött på att bli påtvingad reklam som jag vet bidrar till stora skador i samhället.

Konsumentmakt är ett vackert ord som borde utövas mer. Reagera över folkmordsreklamen! Bojkotta alla ölsorter som det görs reklam för. Låt inte bryggerierna lura dig.

För i samma stund som du tar en Norrlands Guld i handen påverkar du någon annans liv och ditt eget. Jag uppmanar vuxenvärlden att lägga av med att tvinga på sin alkoholkultur på barn och unga.

Som det ser ut nu får vi unga som tagit ställning för ett fritt liv utan bedövningsmedel fixa allt det här själva. Vuxenvärlden, politiker, medier och industrin – ta ert ansvar. Det är ni som styr vår framtid.

Linnéa Forsberg

kandiderande till ord-

förande för Ungdomens

Nykterhetsförbund

ARTIKELN HANDLAR OM