ÅSIKT

Ge TV4 samma regler som TV3

Foto: ÅKE ERICSON
MITTFÄLTARE Om TV 4 mötte TV 3 i en fotbollsmatch, skulle det vara som om ett 7-mannalag mötte ett 11-mannalag. Så stora är MTG-koncernen, där TV 3 ingår, på tv-marknaden, skriver Jan Scherman.
DEBATT

Tv-cheferna är i luven på varandra. I förra veckan anklagade Fyrans vd Jan Scherman MTG för monopolplaner, en artikel som fick MTG:s vd Hans-Holger Albrecht att anklaga Scherman för – monopolfasoner.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

I dag svarar Scherman Albrecht:

– Det tär på trovärdigheten att framhärda som monopolkrossare när man i nästa andetag skryter om sina mer än 45 tv-kanaler som dagligen når 65 miljoner människor.

Det finns många sätt att få tyst på en debatt. Det kan ske genom att den som blir utsatt för attack väljer att inte svara, kanske den vanligaste formen för att kväva diskussioner. En mer osvensk variant är att ta till personangrepp som svar. Den tekniken leder snabbt och effektivt till att alla sakfrågor försvinner vid horisonten och kan utlösa både skratt och ilska.

MTG:s vd Hans-Holger Albrechts angrepp på mig i förra veckan var både roligt och finurligt. När det gäller mig själv och TV 4 vill jag dock försäkra: vi mår utmärkt, jobbar stenhårt, älskar konkurrens och är till alla delar fokuserade på att ge publiken bästa möjliga tv-program.

För att fortsätta den osvenska debattmodellen vill jag gärna säga att jag är stolt över vad TV 4 gör och har gjort under sina nästan 14 år. Stolt både över effektiviteten och kreativiteten.

TV 4 har blivit och är de svenska tv-kanalernas mittfältsspelare. Vi utmanar både SVT och de renodlat kommersiella tv-företagen. Och det är den rollen jag vill slå vakt om även i framtiden.

TV 4 behövs för publikens skull, för mångfaldens och för yttrandefriheten. Det låter måhända högtidligt, men det gensvar vi fått och får är bevis nog för att det är just dessa högtidliga ord det handlar om. Vi tänker fortsätta att ge publiken nöje, nytt och nyheter. Vi tänker fortsätta att vara bredd-tv med alla programgenrer representerade i vårt programutbud.

Och hur hänger detta ihop med den hårdföra debatt som uppstod i förra veckan? Jo, uppstickaren TV 3 har vuxit och blivit ett monopolliknande imperium, lika illavarslande som den omtalade Bonniermakten. Inget monopol är bättre än något annat.

I sina egna press-meddelanden berättar MTG, som är TV 3:s paraplybolag, att man finns i 30 länder, att man är det största fri-tv- och betal-tv-företaget i Norden och de baltiska länderna. MTG säger sig vara störst på radio i norra Europa. Till detta driver man sin egen distributionsplattform Viasat.

MTG äger egen tv-produktion. Och man kontrollerade i många år under Jan Stenbecks tid även TV 4, där man ägde 27 % av aktierna. MTG finns idag kvar i TV 4 med 15 %.

När detta MTG bedriver en aggressiv uppköpspolitik, som går ut på att förvärva fler tv-företag, då är det dags att slå larm. Och när man kräver att få ta över TV 4:s sändningstillstånd samtidigt som man fortfarande äger en del av TV 4 tycker jag att det är rimligt och relevant att starta en diskussion också om MTG:s maktmonopol inom tv-området.

Monopol riskerar också att slå ut variationen av olika typer av tv-kanaler med skilda publicistiska målsättningar. Och så blir det likriktning och enfald, i stället för mångfald.

Jag förstår om MTG har svårt med självbilden och fortfarande ser sig som en liten uppstickare. Men i stället för att ilskna till – ta tacksamt emot omvärldens betraktelser och fundera på om det inte ligger något i påståendet att det tär på trovärdigheten att framhärda som monopolkrossare när man i nästa andetag skryter om sina mer än 45 tv-kanaler som dagligen når 65 miljoner människor. I mitt perspektiv så blir det i så fall ett gigantiskt stort multinationellt småföretag.

Lägg till denna bild att TV 3 är bekvämlighetsflaggat till England med liberalare reklamregler än Sverige. Detta ger TV 3 stora konkurrensfördelar genom rätt till barn- och spritreklam, 50 % mer reklamtid och friare möjligheter till sponsring. När TV 3 nu avstår frivilligt från barnreklam så är det ingenting annat än en populistisk gest. De återstående reklamfördelarna är värda ungefär 270 miljoner kronor årligen.

Konkurrensen på tv-marknaden blir därför ungefär som om man i en fotbollsturnering tvingar TV 4-laget att spela med en 7-mannauppställning medan TV 3 får köra med ett 11-mannalag.

Men någon självömkan finns inte hos mig, eller på TV 4. Vi gillar den nya konkurrensen. Vi välkomnar TV 3 till det digitala marknätet efter att de för några år sedan blev utvisade på grund av obstruktion. TV 3 valde den gången att sända svartruta, förmodligen för att de ville blockera det statliga marknätets utbyggnad och gynna sitt eget Viasat – ett klassiskt Stenbeck-beteendemönster. Jag hoppas TV 3 sänder sina tv-program den här gången. Och att vi snarast får samma spelregler. Då, men först då, blir tittarna de stora vinnarna.

Jan Scherman (vd och koncernchef TV4)

ARTIKELN HANDLAR OM