ÅSIKT

Köp rättvist kaffe

DEBATT

Alice Bah Kuhnke är ny generalsekreterare för Rättvisemärkt.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

I dag riktar hon en uppmaning till alla oss som handlar: Använd pengarna till att ge dem som tillverkar er mat bra liv. Välj mat som produceras på ett schyst sätt.

– Konsumentmakt är en stark kraft, skriver hon.

I takt med att vår ekonomi blir alltmer global blir våra aktiva val som konsumenter allt viktigare. Genom att flytta handen två decimeter i butiken – till de rättvisemärkta produkterna – kan alla vara med och bekämpa fattigdom och orättvisor!

De senaste veckorna har präglats av debatten kring huruvida våra europeiska grannar ska tillåtas dela den västeuropeiska välståndskakan. Nu, när allt äntligen är klappat och klart för att bli till vardag, är det hög tid för oss att lyfta blicken och vidga perspektiven för att kunna se hur vi konsumenter påverkar utvecklingen även utanför Europa.

Oavsett om man är för eller emot EU kvarstår det faktum att vi alla konsumerar varor som allt oftare är producerade i länder utanför unionens gränser.

De flesta av oss är bekanta med miljömärkningar, som Krav, Svanen och Bra miljöval. Dessa märkningar spelar en viktig roll för industrins omställning till en miljömässigt hållbar produktion. Jag tycker att det är minst lika viktigt att mänskliga rättigheter inte kränks i produktionen.

I dag firas den internationella dagen för rättvis handel, World FairTrade Day. En dag som denna, med ett EU som precis öppnat sina dörrar ytterligare ett snäpp, kan man fråga sig vilket ansvar vi européer har för hur det vi konsumerar produceras och under vilka förhållanden människor i utvecklingsländer arbetar.

Har vi tillräcklig information om varorna innan vi handlar, eller tar vi för givet att allt som finns på hyllorna i vår butik är framtaget under värdiga arbetsförhållanden?

Tyvärr har det enorma utbudet och extrapriserna i våra butiker ett pris som inte betalas av oss konsumenter här i Sverige, utan av den fattige kaffebonden i Colombia eller den minderåriga arbetaren på ett bananplantage i Ecuador. Endast en liten del av det vi betalar för varor i butiken går till dessa producenter. Merparten går till de företag och mellanhänder som ser till att varorna hamnar på hyllan.

Rättvisemärkt vill tillsammans med de företag som fått licens för rättvisemärkning av sina produkter ge dem som har gjort grovjobbet bättre betalt och i slutändan bättre levnadsvillkor.

P1:s program Kaliber sände 1 maj ett avslöjande reportage om under vilka förhållanden rosor produceras i Kenya. Vackra och förhållandevis billiga rosor är vanliga i våra affärer. Rosorna står sig hela vägen från andra sidan jordklotet, tack vare hård besprutning som inte kostar oss någonting, men som står de kenyanska arbetarna dyrt.

Bristfällig skyddsutrustning och avsaknad av såväl rättigheter som möjligheter att organisera sig fackligt, är krass verklighet för många människor i utvecklingsländer.

Rättvisemärkt är en etisk och social märkning. Den garanterar att både odlare och arbetare får rimligt betalt. Den garanterar att de mänskliga rättigheterna inte kränks, att barn inte utnyttjas som arbetskraft och att odlare och arbetare har rätt att vara med i facket. I dag kan man köpa rättvisemärkt kaffe, te, choklad, kakao, bananer, socker, honung och fotbollar i svenska butiker.

Det är ett litet utbud, om man jämför med andra europeiska länder. Vi är faktiskt nästan sämst i Europa, det är bara Irland och Luxemburg som har lägre försäljning av rättvisemärkt än Sverige.

I andra delar av Europa kan man även köpa snittblommor (bland annat rosor), juice, exotiska frukter och ris. Rättvisemärkt kämpar för att dessa varor ska bli tillgängliga i även i Sverige.

Vi svenskar njuter av 993 koppar kaffe och hela 20 kilo bananer per person och år – det är bland den högsta konsumtionen i världen. Dessvärre är enbart en liten del av dessa rättvisemärkta!

Skulle vi i Sverige och i övriga Europa öka efterfrågan på rättvisemärkta varor, skulle vi kunna bidra till en förändring där mänskliga rättigheter står i fokus. Enklare går det knappast att göra skillnad!

Ledarsidor och intervjuer har under den senaste veckan överträffat varandra i förutsägelser om den ekonomiska utvecklingen för EU:s nya medlemsländer.

En djärv förhoppning är att en diskussion kring européernas ekonomiska och sociala ansvar gentemot andra delar av världen ska ges samma utrymme. Det är en stor utmaning för Europa att utvidgas och förändras med gott samvete gentemot övriga världen.

Glöm inte: det rättvisemärkta kaffepaketet står bara två decimeter bort.

Alice Bah Kuhnke

ARTIKELN HANDLAR OM