ÅSIKT

Slit inte ut begreppet Krav-märkt i debatten om porr

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det påstås att den framlidne resebyråkungen Simon Spies på sin tid sade: ”Jag skiter i vad pressen skriver om Spies, huvudsaken är att de skriver något.”

Tyvärr kan Krav inte inta en lika generös och pragmatisk hållning. Den höga trovärdigheten i Krav-namnet och Krav-märket är den ekologiska branschens främsta tillgång, men också den sköraste. Vid varje användning av Krav-namnet och Krav-märket i ”fel” sammanhang blir trovärdigheten lite naggad i kanten och ökar risken att missuppfattningen ”Det verkar ju som om man kan kalla lite vad som helst för Krav-märkt” sprider sig bland konsumenterna.

Därför har vi hårda regler för när och hur Kravs namn och märke får användas.

I Aftonbladets pågående porrdebatt används begreppet ”Krav-märkt” väldigt flitigt. Det är ju i och för sig positivt att Krav har en så stark ställning. Ordet ”Krav-märkt” får benämna det som är rätt och riktigt, högkvalitativt, uppfyller etiska normer, är granskat och godkänt eller något i den stilen. Men vi skulle ändå önska att ni lät bli att använda ordet på det här sättet.

I längden riskerar vi att hamna i samma sits som till exempel ”jeep”, som ju en gång i världen också var ett varumärke. Det vill vi inte. Vi är rädda om vårt Krav-märke.

Vad jag förstår har vi knappast några lagliga möjligheter att hindra debattörerna från att använda ordet ”Krav-märkt”. Vi kan bara vädja, vilket jag nu alltså gör.

Vänliga hälsningar

Jessica Elgenstierna (informationschef KRAV)

ARTIKELN HANDLAR OM