ÅSIKT

Vi övertygar lättare andra med "vi", än med "ni"

Debattskolan del 13 – om tilltal

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Personligen irriterar jag mig på radioreklam som talar till mig som om jag var en dum barnunge. "Och du, nu kan du köpa nytinade kanelbullar på bensinmacken!"

Kanske funkar den ändå eftersom det satsas pengar på den.

Men när det gäller debatt, det vill säga att sälja idéer, fungerar det absolut inte.

När vi vill övertyga någon om att hon eller han eller de ska tänka på ett visst sätt och handla därefter, så är det inte "du" eller "ni" som ska göra det.

Det är "vi" som ska göra det.

Varför det fungerar vet ingen. Men det fungerar.

Man har i USA påpekat att det i politiska sammanhang dessutom är extra fiffigt, eftersom det är oklart vilka dessa "vi" är när det gäller vallöften. Kanske det ändå inte blev som utlovat, eftersom "vi" i publiken inte gjorde vårt bästa och levde upp till politikerns förväntningar?

Men även på den enklare nivå där vi andra verkar är det hur som helst klokt att själv springa i spetsen för entusiasterna. "Vi" kan göra något åt sjukskrivningarna. "Vi" ska hjälpas åt att få stopp på kvinnomisshandeln. "Vi" måste sänka spritpriset och min fastighetsskatt!

"Jag vill inte föregripa utredningen."

Betyder: "Jag vill inte tala om vad jag vill."

Göran Hägg

ARTIKELN HANDLAR OM