ÅSIKT

Varför stoppar du oss pendlare, SJ-chefen?

Mats Holmström: Nu ska vi hänvisas till de övriga ”godsfinkorna” som trafikerar sträckorna med långt färre avgångar att välja på

Foto: JONAS BILBERG
SJ-chefen skriver att han vill få fler pendlare på tågen. Men ska vi då inte få åka X2000 på månadskortet efter 12 mars,undrar Mats Holmström.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Aftonbladet Debatt i tisdags.

Jag läste artikeln på tisdagens Aftonbladet Debatt där SJ:s vd Jan Forsberg inleder med att säga: ”SJ vill att fler väljer tåget för sin resa till och från arbetet eller på fritiden.”

Det är jättebra?men.

Varför har SJ då beslutat att de som pendlar till sitt jobb och har pendlar- eller månadsbiljett från den 1 mars inte längre ska få åka med X2000, vilket gått bra tidigare.

Nu ska vi hänvisas till de övriga ”godsfinkorna” som trafikerar sträckorna med långt färre avgångar att välja på.

Orsaken lär vara att pendlarna tar upp sittplatser för övriga resenärer.

Bara att tänka så om någon som lägger ner över 30 000 kronor om året på sitt resande med SJ är en skandal. (Jo, ni såg rätt, det står trettiotusen.)

Jag reser mellan Stockholm och Katrineholm fem dagar i veckan och är beroende av den flexibilitet det innebär att kunna ta det tåg jag vill när jag ska resa för att kunna sköta både jobb och familj. Jag har barn på dagis i Stockholm som jag behöver hämta 2–3 dagar i veckan.

När jag tog jobbet i Katrineholm såg jag att detta skulle fungera, vilket det också gjort, men nu blir det katastrof. Varken jag eller min fru kommer att kunna sköta våra jobb längre även fast hon jobbar i Stockholm.

Om det börjar bli för många resenärer är det väl trafiken som behöver utökas, inte antalet resenärer som ska minskas? För så kommer det att bli, alla kan inte anpassa sig efter dessa nya usla förhållanden.

Går det inte att sätta in extra vagnar i stället, eller finns det bara en längd på ett X2000.

Det måste ju vara helt fel att sparka på de som verkligen reser med SJ på detta sätt. Det är ett hån.

I mitt fall kommer jag att få en avgång varannan timme på mornar och eftermiddagar mot tidigare cirka två avgångar i timmen att välja på.

Jag förutsätter naturligtvis att månadsbiljetten kommer att kosta en bråkdel av vad den gör i dag efter förändringen?eller?

Hälsningar från en snart arbetslös eller familjelös.

ARTIKELN HANDLAR OM