ÅSIKT

Här är Bosse ”bildoktorn” Anderssons recept för minskade utsläpp:

Ny bil löser inte allt!

Foto: LASSE HEJDENBERG
SÄNK TEMPOT Vi kan inte konsumera oss ur miljöproblematiken. I stället handlar det om att sänka tempot, samt köpa prylar som både är miljövänliga och har ett långt liv, skriver Bosse Andersson.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Under de senaste 25 åren har jag aldrig kunnat gå på en fest utan att få frågor om krassliga bilar. Men nu har det hänt något. Fler och fler struntar i varför deras bilar inte fungerar. I stället ska de köpa sig en ny miljöbil. Och då är det jag som ska peka ut bästa alternativet!

Tyvärr finns det inga enkla sanningar.

Men miljön inte alltid blir bättre av att vi byter ut våra gamla fordon mot nya ”miljöbilar”, exempelvis en Toyota Prius. Detta är en mycket intelligent hybridbil som kombinerar det bästa hos bensinbilen och elbilen. Men förutsättningen för en Prius miljövänlighet är ett mycket långt liv, helst 20 år. Ty den komplicerade konstruktionen ger stora koldioxidutsläpp under tillverkningen.

En av världens främsta bilkonstruktörer, Gordon Murray, har jämfört en Prius med en Fiat Panda, som är en vanlig bensindriven bil, men med liten motor, låg vikt och därmed låg bränsleförbrukning. Gordons uträkningar går ut på att du samtidigt köper en Panda och en Prius, samt kör lika långt och på samma sätt med dem varje år. Då tar det ca sju år innan Priusens totala koldioxidutsläpp ligger på samma nivå som Pandans. Först därefter ger Priusens lägre bränsleförbrukning en miljövinst, jämfört med Pandan. Och då är bilarnas hela liv inräknat, från råvarutillverkning till skrotning.

Jag har själv grävt i ämnet genom att prata med bilkonstruktörer på Volvo och Saab. Alla håller med Gordon, men ingen törs prata högt om det, man biter inte den hand som föder en.

Helt klart är att du som kör omkring i en vanlig bensindriven småbil antagligen är en av de miljösnällaste bilförarna just. Om kärran:

?? har katalysator (är nyare än 1988 års modell).

?? har fått godkända avgasvärden hos Bilprovningen.

? får ett så långt liv som möjligt.

Nu vill du naturligtvis veta vad jag själv kör omkring i för bil. Min familj har två bensinbilar, en från 2004, som drar 0,5 och en från 2001, som drar 0,6 liter per mil. Notera dock att dessa siffror är mina egna, inte de värden som finns i bilarnas försäljningsbroschyrer. I slutändan är det alltid förarens körstil som avgör om en bil är miljösnäll eller inte. Alla som värnar om miljön borde alltså gå en kurs i eco-driving. Ty efter några få timmar på en körskola sänker man sin bränsleförbrukning med 10-30 procent.

Mitt budskap är alltså att vi inte kan konsumera oss ur miljöproblematiken. I stället handlar det om att sänka tempot, samt köpa prylar som både är miljövänliga och har ett långt liv. Köp gärna en Prius, men kör först slut på din lilla bensinbil.

Till sist hoppas jag att du också vill veta vilken bil som är det bästa miljöalternativet, hybrid, etanol, biogas eller en avgasrenad och supersnål diesel? Mitt svar är att det beror på hur du räknar, var du bor, hur bränslet produceras och transporteras, hur bilen används, plus en massa andra parametrar. För den som mest kör långfärd kan exempelvis en Panda ge lägre bränsleförbrukning än en Prius.

Dock – tänker du byta till en kombinerad bensin/etanolbil, så välj en med turboladdad motor. Ty utan turbo kan motorn bara optimeras för bensindrift. Etanolen ger nämligen sin bästa verkningsgrad vid ett betydligt högre turbotryck än bensinen.

Just nu forskas det intensivt kring miljöfordon, både bland de stora biltillverkarna, på universiteten och hos enskilda genier. Per Gillbrand, Saab:s gamle motorguru, har exempelvis byggt en modellmotor som går på allt som brinner. Om x antal år finns den kanske i produktion, då kan du tanka lokalt producerat bränsle i samma bil, vart än du dig i värden vänder.

FAKTA

En 20 år gammal bensinbil kan vara mer miljösnäll än en ny ”miljöbil” – och ännu större miljövinst gör den som dessutom kör eco, skriver Bosse ”bildoktorn” Andersson.

Läs mer om etanoldebatten:

Läs också:

Dagens debattör

Bosse Andersson

54 år, Landsbro

Programledare för ”Bosse bildoktorn” och frilansjournalist