ÅSIKT

Obamas triumf

Ove Joanson: Hans kampanj har förändrat amerikansk politik för alltid

DEBATT

Barack Obama har skapat en ny sorts folkrörelse. Han har använt internet och sms för att nå människor.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Hans kampanj kommer att få minoriteter och unga att rösta i aldrig tidigare skådad omfattning. Oavsett vem som segrar så kommer amerikansk politik och amerikanskt samhällsliv aldrig att bli sig likt, skriver Ove Joanson.

Foto: Foto: AP
NÅR FRAM Obama har använt sig av bland annat sms och internet för att nå människor som annars inte skulle delta i valet.

I september 1961, då Barack Obama var en månad gammal, bestämde sig president John F Kennedy för att sätta stopp för rasåtskillnaden på bussar och tåg som passerade delstatsgränser i den amerikanska södern. Fram till dess stannade bussarna från Washington D.C. hit till förorten Alexandria i Virginia på broarna över Potomac-floden och de svarta passagerarna fick sätta sig längst bak i bussen. Detta bruk hade olagligförklarats av högsta domstolen 14 år tidigare, men presidenterna Truman och Eisenhower hade inte tillämpat lagen. I södern rådde ännu segregation och medborgarrättskampens avgörande slag återstod.

I dag kan Barack Obama, ännu bara 47 år gammal, väljas till USA:s president. Att denne afroamerikan har goda chanser att vinna också här i delstaten Virginia, med 20 procent svart befolkning, det visar djupet av USA:s förändring under föga mer än en generation.

Fenomenet Barack Obama är både en produkt av denna förändring och ett uttryck för att förändringen sker i allt snabbare takt.

Och det är förändring som mer än något annan har varit grundackordet i årets amerikanska valrörelse, och det inte bara i retoriken.

Väljarna tog under primärvalen över politiken från ledarskikten både hos demokrater och hos republikaner och båda partierna företräds av antietablissemangskandidater. Familjen Clinton har ännu inte fått till anletsdragen och president Bush är lika välkommen på ett republikanskt valmöte som pastor Åke Green på Pridefestivalen.

Skymd bakom den gängse analysen om att McCain varit dålig och Obama bra, finns den verkliga förklaringen till Barack Obamas dominans i valrörelsen.

Hans känsla för förändringstrycket och hans förmåga att kanalisera det beror på att hans rörelse är en ny sorts folkrörelse. Han har konsekvent använt internet och sms för att lägga grunden till samtal och fysiska möten.

Inspirerad av Facebook-grundaren Chris Hughes avslöjar Obama på Youtube redan i februari 2007 hela upplägget. Här finns förklaringen till den osannolikt effektiva kedja av entusiasm/kanalisering/ pengar/organisation som präglat hans kampanj och som gång på gång förvånat analytiker och frustrerat motståndare. Använd nätet till att suga upp idéer, till att entusiasmera, delegera ansvar för lokalt arbete, samla in kampanjbidrag. Och se till att organisationen via internet identifierar alla väljare och talar med dem och ser till att de går och röstar. Över hälften av alla invånare här i Virginia har fått telefon från Obama-kampanjen. De som inte röstat före tre i eftermiddag får hembesök och erbjuds skjuts till sin vallokal.

Detta digital-analoga kampanjupplägg förklarar varför minoriteter och unga kommer att rösta i aldrig tidigare skådad omfattning. Och varför Obama slagit alla politiska penningrekord. Han slapp insamlingsbegränsningar sedan han brutit sitt löfte att ta emot statlig kampanjfinansiering.

Det genomsnittliga bidraget till hans kampanj är 86 dollar. Han drog i sådana småbidrag in 150 miljoner dollar bara i september och har en kampanjkassa som är tre gånger så stor som McCains. Totalt har hela presidentvalrörelsen kostat 2,4 miljarder dollar (18 miljarder kronor) – en aktningsvärd summa, dock bara en sjättedel av vad amerikanerna under samma tid spenderat på potatischips.

Nu är det inte säkert att Obama vinner. Kraften hos hans annorlunda gräsrotsrörelsen kan ha väckt sådana motkrafter hos de konventionella och de etablerade att de i sista stund samlar sig till en rädslans motreaktion.

Men väljarna tycks ha tagit makten, så sannolikt blir Obama ny president. Och oavsett vem som segrar så kommer amerikansk politik och amerikanskt samhällsliv aldrig att bli sig likt.

Vi som gillar Amerika har inte haft det lätt de senaste åtta åren. Vi välkomnar också förändring.

FAKTA

Dagens debattör

Ove Joanson,

61 år, är styrelseordförande i Sveriges Radio och bevakar just sitt elfte amerikanska presidentval.

Ove Joanson