ÅSIKT

Replik: Posten älskar att leverera paketet hem till dej

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Vi är stolta över att varje dygn, året runt, leverera 20 miljoner brev och paket. Och vi är måna om att allt kommer fram helt och i tid, till rätt mottagare.

Från och med årsskiftet eftersänder inte Posten paket. Dels på grund av det låga intresset (endast 0,2 % paket har tidigare eftersänts på begäran), dels för den dyra hanteringen. Eftersändningen kräver en extra leverans, som vi inte tagit betalt för. Eftersom priset är en viktig parameter för våra kunder måste vi ständigt anpassa oss till vad de är beredda att betala för.

Gunder Anderssons upplevelse där ett paket åkt kors och tvärs vittnar om att något har gått fel. Så ska det naturligtvis inte vara. Det finns tydliga rutiner hur eftersändningar ska hanteras.

Men det finns flera enkla sätt att få sitt paket till semesterorten. När du beställer en vara uppger du den adress du befinner dig på och paketet skickas till ett av de 1 600 postombud som finns närmast ditt sommarboende.

Många företag använder sig av gratistjänsten valfritt hämtställe, då kan du som mottagare välja att få ditt paket till ett annat postombud i närheten av ditt arbete eller sommarboende.

Du kan också låta ditt paket gå i retur och kontakta avsändaren om att du vill ha det till en annan adress.

Markus Trautmann
Pressansvarig, Posten Logistik AB