ÅSIKT

Gjorde du dålig film med könet, Kjell?

Producenten Anna Croneman: Därför får Kjell Sundvall fortsätta filma - trots magplasken:

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

I alla sammanhang där man diskuterar kvinnors låga representation inom olika yrkesgrupper drar någon förr eller senare slutsatsen att det helt enkelt beror på att de kvinnorna är för dåliga, för lata eller rentav för fula.

Jag vet inte om Kjell Sundvall vill vara lite härligt provokativ när han till Aftonbladet säger ”Det är ju inte mitt eller Colin Nutleys fel att de gjort dåliga filmer som inte attraherar. Det får de ta ansvar för själva”, eller om det bara handlar om att Kjell Sundvall inte har en aning om vad han pratar om.

Men när du själv gjort en dålig film Kjell, var det då på grund av ditt kön, eller läste du manuset upp och ner, lyssnade på fel människor, valde fel skådespelare, hade skrikande sjuka ungar hemma – eller berodde det rentav på att du gjorde ett dåligt jobb?

Kjell menar att nyckeln till männens framgång ligger i att de ”tagit till sig” den breda, publikstarka filmen på ett bättre sätt än de kvinnliga regissörerna. Tagit till sig.

Alla i branschen vet att när det kommer till att filmatisera breda, publikstarka filmer, med rimliga film- och marknadsföringsbudgetar, vill ”branschen” gärna ha ett säkert kort som en slags säkerhet till sin investering. En ”Kjell Sundvall” har ju tidigare levererat publiksuccéer, och kan göra det igen. Det intressanta är att Kjell Sundvall och Colin Nutley också levererat ett par ordentliga magplask och ändå fått fortsätta göra film. Och får man fortsätta göra film så blir man rimligtvis också en säkrare regissör.

Sen är det också viktigt att man i debatten gör klart vad som är bra och vad som är dålig film, och om dessa värdeord i alla sammanhang ska laddas med storleken på biografpubliken i Sverige. Jag är säker på att Kjell kan hålla med mig om att några av de största filmupplevelserna man har i sitt liv inte varit de filmer som kvalat in på listan över de filmer som gjort allra bäst ifrån sig på box-office. Jag inser att jag genom att säga detta riskerar att framstå som en världsfrånvänd kvinna som inte begriper vad det är att vara en framgångsrik filmregissör.

Det kommer nya generationer filmare. Men dessvärre krävs det inte bara nya människor, det krävs nya tankar också. Det finns forskning på området, det finns saker man kan lära sig om varför det ser ut som det gör. Och varför tänker vi som gör (man lika med säkert, kvinna lika med osäkert). Men det kommer att ta tid. Var så säker.

När Kjell Sundvall säger: ”Vi män gör mer spektakulära filmer med vapen och dramatik”, så får man andas djupt. Mera vapen!

Det funkade hela vägen för Kathryn Bigelow, men hon är ju faktiskt en bra regissör.

FAKTA

Anna Croneman, 41, producent. Har bland annat gjort tv-succén ”Kronprinsessan” och filmen ”Livet i 8 bitar”.

Anna Croneman,
producent

ARTIKELN HANDLAR OM