Aftonbladet
Dagens namn: Elise, Lisa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Kontakta debattredaktionen
debatt@aftonbladet.se
Kristofer Forssblad Olsson, tf. debattredaktör
Petter Ovander, tf. bitr. debattredaktör
Startsidan / Debatt

Ett ruffigt val är ett kul val

Debattören: Varsågod, här är sju tips för "negative campaigning"

Barack Obama tog ”negative campaigning” till en helt ny nivå inför presidentvalet 2008.   Barack Obama tog ”negative campaigning” till en helt ny nivå inför presidentvalet 2008. Foto: AP

Årets valrörelse kommer att gå till historien som valkampen då politisk tv-reklam fick sitt genombrott. Med tv-reklamens intåg befarar många en smutsigare valrörelse.

Så behöver det inte bli. Däremot lär den bli tuffare.

I USA delas de mörkare delarna av en valkampanj upp i två separata delar: dirty tricks och negative campaigning.

I den förstnämnda gruppen ingår etiskt tveksamt, ibland olagligt, fulspel.

Negative campaigning, däremot, handlar om att med negativa budskap utmana motståndaren på en rejäl fajt på dennes egen planhalva.

I Sverige blandas begreppen rutinmässigt samman. Legitima attacker buntas ihop med dataintrång och internt röstfusk.

Men negativa kampanjer kan – till skillnad från fusk och fulspel – vara positivt för demokratin. Hårda valrörelser gör skillnaderna tydliga, engagerar fler och ­ofta stiger valdeltagandet. En rejäl holmgång är helt enkelt roligare.

I USA pumpas en stor del av attackerna ut via tv-reklam. Det går givetvis inte att applicera den amerikanska politiska kulturen på Sverige. Men utifrån USA:s moderna kampanjhistoria går det att mejsla fram sju grundregler för den politiker som funderar på att kasta handskarna i höst.

1. Håll dig till fakta (eller till det folk upplever som fakta)!

Påståenden som inte stämmer rent faktamässigt slår tillbaka. Även hårt vinklade attacker måste ha stöd i fakta.

När det gäller folks föreställningar om partier och politiker är det klurigare och kräver mer bollkänsla. Attacker som stämmer överens med den bild väljarna redan fått av en politiker biter ofta. Därför var det lätt för republikanerna att beskriva John Kerry som en världsfrånvänd elitist. I Sverige var det 2006 av samma skäl öppet mål för alliansen att spela på Göran Perssons påstådda bufflighet.

Att försöka porträttera motståndaren på ett sätt som inte överensstämmer med allmänhetens bild är svårt och riskerar att bli töntigt. Att beskriva Anders Borg som en cynisk ekonom funkar inte eftersom folk tycker att han verkar vara en hygglig prick.

2. Älta inte gammalt mög!

Den amerikanska kampanjhistorien visar att de som drar upp redan omskrivna skandaler nästan undantagslöst förlorar. Lyckas man däremot hitta en ny smaskig historia om motståndaren är det bara att gratulera. Nya avslöjanden behöver inte nödvändigtvis vara aktuella, det viktigaste är att de är okända.

Mona Sahlins gamla kontokortsinköp som en del övertaggade alliansanhängare älskar att påminna oss om – nu senast genom att lansera uttrycket Tobleronepolitik – blir ingen valvinnare 2010.

3. Var rolig!

George W Bush var mästaren. I en av tv-debatterna 2000 ­avfärdade han en lång statistikharang från Al Gore med: ”den här killen uppfann inte bara internet utan även miniräknaren”.

På ett ögonblick fick han motståndaren att framstå som ­pompös och självupptagen – utan att själv verka elak. Humorattacker är oerhört effektiva ­eftersom skämtaren inte uppfattas som negativ. I valet mellan en Östros som rabblar siffror och en politiker som är lite kul, vinner oftast den roliga.

4. Ge tillbaka!

Att ta en massa stryk är en dålig strategi. Listan på politiker som inte gett igen är en lång lista med förlorare. Även om folk tycker synd om den som blir påhoppad är det förödande för en politiker att låta sig förminskas.

Att spela offer funkar bara i extrema fall – då attackerna varit sällsynt smaklösa.

5. Var negativ, men verka positiv

Det här är egentligen överkurs som vi får vänta med i Sverige ännu några år. Bill Clinton drev det till sin spets 1996. Väljarna uppfattade inte hans stenhårda angrepp som negativa eftersom tv-annonserna alltid avslutades med 20 hoppfulla sekunder om de ljusa framtidsutsikterna i Clintons Amerika.

Barack Obama tog metoden till en ny nivå 2008 när han i närmast poetiska ordalag hyllade John McCain för hans ”halvsekellånga” arbete för USA, och subtilt påminde väljarna om motståndarens höga ålder.

6. Undvik familjen!

Lär ändå inte hända här, eftersom politikernas familjer är relativt osynliga i Sverige. Men exemplen från USA torde förskräcka även den mest desperata svenska politiker. De som gett sig på motståndarens familjemedlemmar förlorar (nästan) alltid på det. Undantaget är paret Clinton, som båda varit tacksamma måltavlor, men de har å andra sidan alltid haft en hög gemensam profil.

7. Glöm inte att berömma varandra efteråt!

Magsura politiker är det värsta som finns. Efter en rejäl drabbning mår hela landet bra av storsinta förlorare och ödmjuka vinnare. Samtliga partiledare bör studera John McCains strålande förlorartal från valnatten 2008. Ska man gå till attack måste man också vara beredd att vara stor i nederlagets stund.

Så kör hårt – det här kommer att bli kul.

Jens Kärrman

Bloggat om smutsiga kampanjer

  Heta tips från coachen

”Hett tips herr Fröroth [C] - ska du skicka [smutkastningsmejl mot Sahlin] till statsrådsberedningen måste du också räkna med att allt diarieförs och blir tillgängligt för allmänheten. På samma sätt som om man driver en smutskastningssajt under anonymt namn för att man är förtroendevald för moderaterna så bör man låta bli att regga en .se-adress, eftersom de är offentliga.” bloggar Alliansfritt Sverige.



  Humor på Youtube

Fredrick Federley (C) spånar hur valrörelsen påverkas av nätsmuts: ”Humoristiska filminslag som ska se ut som hemmajobb av gräsrötter kan få mycket stor spridning. En av de mest sedda om mig efter FRA är gjord av en kristdemokrat. Stor humor i den. Sedd av massor med folk. Ingen funderade på varför han inte vände sig till sitt eget parti utan jag blev hans politiska svikare.”



    Bloggredaktör: Ulrika Lundberg

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet