ÅSIKT

Aftonbladet kan lära av Postkodlotteriet

Debattören: Artiklar om lyxiga konferensresor visar inte hela bilden – vi har värdesatt de små men viktiga bidrag vi fått

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Aftonbladet har i artiklar förmedlat bilden av att Svenska Postkodlotteriets lottintäkter förbrukas på vd:s lön, påstått lyxiga konferensresor med mera.

Det upprör folk, det vet Aftonbladet. Att visa en helhet har däremot inte varit prioriterat.

Som ordförande i hiv/aids-projektet Star for Life har vi värdesatt de i sammanhanget små men viktiga bidrag vi erhållit från Svenska Postkodlotteriets stiftelse. I detta sammanhang har jag också haft intresse av att sätta mig in i hur det gått till när man på några år byggt upp en kommersiell verksamhet som förra året delade ut 771 miljoner kronor till organisationer som Rädda Barnen, Världsnaturfonden WWF och Barncancerfonden. Kan någon läsare nämna någon kommersiell aktör i Sverige som gjort något liknande?

Att driva kommersiell verksamhet och låta överskottet gå till välgörande ändamål är tämligen nytt i Sverige. Vi har inga problem med kommersiell verksamhet där ägarna disponerar överskottet. Men om överskottet går till välgörenhet – då ses varje kommersiell kostnadskrona i rörelsen som att den tas från välgörenhet.

Har då Svenska Postkodlotteriet för höga kostnader? Blir det något över till förmånstagarna? Delar man ut skälig andel av lottpriset i lottvinster? Svarar vd:s lön för en betydande del av lottpriset?

96 procent av marknaden för ickestatliga rikslotterier utgörs av Svenska Postkodlotteriet, Folkspel (BingoLotto), Miljonlotteriet (IOGT-NTO) och A-lotterierna. De delar ut ungefär lika mycket, 40 procent, i lottvinster. Andelen kostnader är mellan 30 och 40  procent, där Svenska Postkodlotteriet för 2010 hade 31 procent.

I de nämnda rikslotterierna är andelen pengar som går till förmånstagare mellan 20 och 30 procent, där Svenska Postkodlotteriet 2010 hade 29 procent.

Av lottpriset hos Svenska Postkodlotteriet går för närvarande mindre än två promille till vd:s lön.

Världen har stora utmaningar. Låt oss använda marknadsekonomin för att också adressera viktiga överlevnadshot.

Som entreprenör värdesätter jag den som gör något mer än den som bara regisserar andra. Och jag ser gärna fler aktörer i olika branscher som kombinerar en kommersiell verksamhet med att substantiella belopp går till angelägna projekt.

Tänk om Aftonbladet som bolag här gick i första ledet som aktör i stället för att vara förste kritiker av ett nytt sätt att tänka? Det finns nämligen mycket bra att lära av Svenska Postkodlotteriet.

FAKTA

DEBATTÖREN

Dan Olofsson, 60, Malmö. Entreprenör och ordförande för hiv/aids-projektet Star for Life.

DEBATTEN

Aftonbladet har i flera artiklar granskat Svenska Postkodlotteriet, som fått kritik för att använda för liten andel av intäkten från varje såld lott till välgörenhet. Kritiken är felaktig, menar debattören, ordförande i en av de organisationer som genom Postkodstiftelsen får del av Postkodlotteriets överskott.

Dan Olofsson

ARTIKELN HANDLAR OM