ÅSIKT

Attacken mot Juholt gör politiken tramsig

Carin Jämtin (S): Reinfeldts medarbetare har tagit ”negativa kampanjer” till Sverige

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Foto: ULF HÖJER
Moderaternas negativa kampanj mot Håkan Juholt och hans vallöften tar politiken till sandlådan, menar Carin Jämtin (S).

Almedalsveckan är avslutad för det här året. Över 1 500 evenemang har genomförts. Seminarier, utspel och tal av partiledare varvas med spontana möten mellan människor. Politiker, föreningsaktiva, företagsledare, journalister och den intresserade allmänheten fanns på plats. Det finns en gemensam nämnare för nästan alla som är i Almedalen. Viljan att föra samtal. Viljan att vara en del av världens kanske mest spektakulära demokratitorg. För varje år som går deltar fler och intresset för Almedalsveckan ökar. Det är bra.

När människor möts, när idéer och kontakter utbyts – då stärks demokratin. Vi lär oss av varandra och får en förståelse för varandras hjärtefrågor. Vi diskuterar framtidens utmaningar likväl som dagens tvistefrågor och försöker lösa dem tillsammans. Ibland i hård debatt. Alla gillar inte allt som sägs. Men sådana är spelreglerna i Almedalen och i en demokrati. Man får applådera när man vill och ställa kritiska frågor när man inte är nöjd.

I år dök en ny metod upp, som förändrade och förfulade demokratins finrum. Det nyaste med de nya moderaterna blev plötsligt oanständiga påhopp på Håkan Juholt.

Moderaterna, med partisekreterare Sofia Arkelsten i spetsen, har lanserat hemsidan ”Juholts sedelpress”. Att sidan presenteras är illa nog. Att man valde Almedalsveckan för lanseringen är än mer anmärkningsvärt. Juholts sedelpress är en hemsida vars upplägg bygger på det amerikanerna kallar ”dirty”. En negativ kampanj innebär inom politiken att man genomför en aktivitet enbart i syfte att svartmåla sin motståndare. Inte i syfte att lyfta fram idéer och politiska förslag.

Negativa kampanjer har förekommit i de senaste valrörelserna i Sverige men aldrig lika ogenerat som nu. Svenska politiker har sedan länge sagt att vi inte vill se ”dirty campaigning” i Sverige. Nu har statsministerns allra närmaste medarbetare brutit den traditionen.

Att ett regeringsparti lanserar en hemsida som ligger långt under sandlådenivå är inte acceptabelt. Det är politiken och demokratin som är förlorare när negativa kampanjer används. Medborgarnas förtroende för politik och politiker riskerar att minska när partier väljer att sprida nonsens i stället för att diskutera samhällsproblem och vad det egna partiet vill. Därför tar vi

avstånd från Moderaternas sandlådedebatt.

Man kan fråga sig varför Moderaterna ägnar sig åt negativa kampanjer. Varför vill de inte diskutera politik i stället? När ungdomsarbetslösheten är skyhög, när barnfattigdomen breder ut sig och utmaningar för att bevara och utveckla välfärden kryper på oss, väljer regeringens största parti att tramsa. När Sverige behöver en regering som investerar i välfärden väljer regeringen Reinfeldt uppgivenhet.

Vi socialdemokrater tänker inte vara passiva inför Moderaternas trams – men framför allt inte inför samhällsproblemen. Vi tänker fortsätta föra samtal med väljarna och lyfta de vardagsproblem som människor möter. Vi ger finansierade förslag på lösningar för att täppa till hål i välfärden. Hur statsministerns parti väljer att agera i framtiden får de svara på själva.

FAKTA

DEBATTÖREN

Carin Jämtin, 46, Stockholm. 
Partisekreterare (S).

DEBATTEN

Under Almedalsveckan lanserade Moderaterna sajten ”Juholts sedelpress”. Enligt partiet vill de ”uppmärksamma väljarna på att Socialdemokraterna ställer ut löften de inte kan hålla”. 
Dagens debattör menar dock att sajten är ett 
exempel på M:s negativa kampanjer.

Carin Jämtin