ÅSIKT

Sexistisk smörja hör inte hemma på bioduken, SF

Lotta Sjöberg: Sluta mata publiken med lättsmält och fördummande dynga

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Lotta Sjöberg.

Zombiebiten och desperat längtande efter höstsäsongen av tv-serien The Walking Dead, ger jag mig i väg för att se World War Z, en haussad undergångsfilm i miljardklassen med överraskande många kvinnor i rollistan. En amerikansk recensent har utlovat en kvinnlig israelisk soldat med rakat huvud (Daniella Kertesz) som nästan jämställd med den manliga huvudrollen (Brad Pitt) i en livsfarlig jakt på ett botemedel mot en epidemisk zombiefarsot.

Yes, vilken grym kombo: zombies plus en kraftfull kvinna i en i övrigt manlig och trögflytande actionträskgenre. Med en påse bilar laddar jag inför zombieslakt, då två våta kvinnostjärtar plötsligt dyker upp på duken. Stjärtarna spelar biroller i en actionkomeditrailer där snubbar glider runt med spända muskler och strippor ålar runt på en nattklubb. “My name is Daniel Lugo and I wanna make the world a better place.”

Repliken är huvudrollsinnehavarens. Exakt hur världen ska bli bättre av att en jättelik kvinna med en svingande nunchaku i näven gränslar en liten man i en säng förtäljer inte trailern. Publiken skrattar. “Fy faan!” flinar någon. För att han tycker att kvinnan är ett osmakligt fetto? För att vi i årtionden reflektionslöst matats med fördummande humor? Eller för att vi just tvingats bevittna ännu en sexistisk skitfilms existens, med så trista stereotyper att även en zombie skulle kunna somna? En sekund undrar jag om vi sitter i en grotta, men icke, detta är en högteknologisk 3D-salong hos SF, Europas modernaste biografkedja.

Hur kan en modern biografkedja visa sexistisk smörja? Jo, för att SF Bio är en riskkapitalistisk affärsverksamhet utan kulturpolitiskt ansvar, med ett intresse: vinst.

2007 förändrades biografmarknaden radikalt när SF:s konkurrent Sandrews/Astoria Cinemas gick i konkurs och SF Bio och Svenska bio intog en monopolposition för att i dag kontrollera 95 procent av Sveriges biostolar i våra 20 största städer. I och med detta sjönk biograf-Sveriges mod, etik och ansvarskänsla. Finalen på den här tråkiga historien inträffade i år, då SF köptes upp av Ratos, ett jättelikt riskkapitalbolag vars biografverksamhet är försumbart liten.

Sture Johansson, programdirektör på SF Bio, är den som tillsammans med distributörer (ofta amerikanskägda) har makten att slutgiltigt avgöra vilka filmer som ska upp, helst utifrån beräknad biljettförsäljning. I hans värld tycks smala filmer, även kritikerrosade Cannes- och Venedigpristagare, vara osäkra kort som riskerar att resultera i halvtomma salonger som hellre borde fyllas upp av besökare till någon lättsmält amerikansk dynga. Som om publiken inte var intelligentare än så.

Jag stapplar ut i sommarnatten med ett halvuppfyllt löfte om en jämställd hjältinna, tacksam över att döttrarna stannat hemma och beklämd över att en två minuters humortrailer visat en mer skrämmande bild av vår kultur än två timmars zombieslakt. En modern biovärld är modig, prioriterar kvalitetsfilm, undervärderar inte sin publik och tillämpar en generös märkning av filmer.

Sexism ska, på vägen mot utrotning, förses med varningstext och 18-årsgräns så att moderna unga människor snabbt kan klicka vidare till exempelvis kategorin filmer som klarat Bechdeltestet, ett test som bedömer en films framställning av kvinnor utifrån följande kriterier: 1. Filmen ska innehålla minst två namngivna kvinnor, 2: som pratar med varandra, 3: om något annat än män.

Sture, du med makt att göra skillnad, när ska du säga “My name is Sture Johansson and I wanna make the world a better place”?

Lotta Sjöberg

Fotnot: I en tidigare version av artikeln smög sig ett fel in. Ratos är ett svenskt företag, inget annat.

FAKTA

DEBATTÖREN: Lotta Sjöberg, 39, Hägersten. Serietecknare och biobesökare omkring 20 gånger per år.

DEBATTEN: 2007 gick biografkedjan Sandrews/Astoria Cinemas i konkurs och SF Bio och Svenska bio fick en monopolställning på biomarknaden. Sedan dess har SF köpts upp av riskkapitalbolaget Ratos. Det hela har lett till att landets biosalonger numera svämmar över av lättsmält amerikansk film, inte sällan med en rejäl portion sexism, tycker dagens debattör.