ÅSIKT

Spelkulturen behöver ta itu med sexismen

Debattörerna: Dags för Dreamhack att bli en medveten arrangör

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT Dreamhack Summer 2013. Publiken står förväntansfulla under talangjakten. En efter en kliver de tävlande upp på scenen. I år består juryn uteslutande av män.

En tjej kommer upp och gör ett nummer som utan tvekan kan tolkas sexuellt. Hon skall köra ner en banan i halsen. I numret ingår även att konferenciern långsamt häller ett paket mellanmjölk över tjejens ansikte samtidigt som hon visar sin talang.

Publiken hejar på.

Juryns kommentarer efter numret är bland annat ”Det här var det bästa hittills” och ”Det var nog många killar som blev nöjda här tror jag”.

Publikens jubel är öronbedövande.

Det slutar inte där.

Det här numret blev utsett av juryn till vinnare i talangtävlingen under Dreamhack Summer 2013.

Det är inte bara på Dreamhack sexism och objektifiering existerar.

Överallt i spel, spelmedier och på event inom spelbranschen ser vi samma kultur. En attityd där det är accepterat att tjejer och framför allt tjejers kroppar ska behaga männen och stå som potentiella partners, vara någons flickvän eller måste bevisa sig för att bli accepterade.

Vi ser tjejer bli mål för sexistiska skämt och hatspråk. Det hela försvaras såklart med yttrandefrihet.

Sen frågar vi oss varför inte fler tjejer besöker liknande evenemang. För viljan och drivet finns, enligt en undersökning från Interactive Software Federation of Europe skiljer sig antalet spelande tjejer och killar i Sverige med bara 6 procent. Varför har vi inte samma statistik på Dreamhack?

Sexism och objektifiering är ett ämne som börjat lyftas mer av medier, spelföretag och arrangörer. Vi ser reaktioner från spelföretag på feedback om översexualiserade karaktärer, artiklar som tar upp kvinnohat inom spel och arrangörer som säger nej till objektifierad mässpersonal. Vi ser kvinnliga spelkaraktärer med fler personlighetsdrag än stark. Vi ser kvinnliga förebilder, både i e-sport och i spelbranschen som växer fram och ger hopp till unga tjejer med speldrömmar. Men jargongen i forum och communities är den samma.

För att förändra attityden behöver vi först inse att det finns ett problem. Om vi bara blundar för verkligheten är det svårt att bli medvetna om vilka effekter det har.

När vi objektifierar tvättar vi bort människan och ser bara en kropp. Det gör det lättare att skämta om det och låter fördomar ta över. Steget från fördomar till diskriminering är inte långt.

Det vi vill göra är att peka ut problemet och öka medvetenheten. Visa att vi bryr oss och att vi inte accepterar sexism.

Vi vill inte se en pajkastningsduell, utan en förändring.

Det är dags för Dreamhack att ta steget till att bli en medveten arrangör. De har redan tagit ett steg i rätt riktning genom att anse MSIs ”booth babe-tävling”, alltså objektifierade tjejer till sin monter, olämplig.


Det som började som ett litet LAN bland en grupp vänner i Malung har vuxit till världens största LAN-festival, en otroligt betydelsefull mötesplats inom spelhobbyn. Intresset ökar för varje år, både hos sponsorer och privatpersoner.

Detta ställer krav på ett ökat ansvar hos arrangörerna. Ett ansvar att börja arbeta mot den sexism som existerar på Dreamhack, ett ansvar att se till att kvinnor tillåts ta plats i den världen.

Vi hoppas fler arrangörer börjar ta det sociala ansvaret som följer med framgång!

Elaine Boström

Andreas Rolén

Ronja Nordström

Albert Säfström

David Fallgren

David Pinto

Aino Harvola

Ida Östensson

FAKTA

Debattör: Elaine Boström, Andreas Rolén, Ronja Nordström, Albert Säfström, David Fallgren. David Pinto & Aino Harvola, GameOverHate. Ida Östensson, Crossing Boarders. Skribenterna är alla engagerade gamers.

Debatten: I dag inleds Dreamhack i Jönköping, en LAN-festival som beräknas locka 25000 besökare – det gör den till världens största.

ARTIKELN HANDLAR OM