ÅSIKT

Medier och politiker följer trollens logik

Debattörerna: Sluta förenkla och bygga upp konflikter för att jaga läsare och väljare

Delningar är inte samma sak som kvalitet, skriver debattörerna.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Det finns fog för en stor oro för både hur medierna och partierna väljer att förhålla sig till den nya medielogiken. Istället för att fokusera på sitt grunduppdrag har man valt att anpassa sig till vad man tror är en framgångsväg. En väg där man i jakt på läsare och väljare säljer ut sig själv och sin uppgift.

Medierna för inte längre en kamp mot andra traditionella medier om uppmärksamhet utan mot parallella nätgemenskaper. Nätforum där rykten och förvanskad fakta färdas lika snabbt som sanningar. I medieanalyser uppgraderas snabbt både Flashback och rasistiska sajter som fullt jämförbara med traditionella medier. Detta trots sina uppenbara svagheter genom sina anonyma skribenter som gör att de inte har en position som den mest trovärdiga kunskapsplattformen för den breda allmänheten.

Trots detta jämförs delningssiffror mellan dessa sajter och till exempel Sveriges radio utan djupare analyser.

Delningar är inte samma sak som kvalitet. Delningar är inte ens synonymt med medhåll. Resultatet av många delningar blir trots detta att man får dominera debatten som vore deras röster representativa för hela svenska folket. Den digitalt kunnige opinionsbildaren behöver numera bara säkerställa att det finns en armada av anonyma digitala distributörer med många konton för att dominera debatten.

Efter Sverigedemokraternas framgångssaga har fler partier lärt sig att inget händer om man slirar på fakta, faktafel hanteras oftast som bränsle i debatten på den mediala arenan snarare än granskas av tredje statsmakten. Tvärtom får man då framgångsrikt ställa sig mitt i en polariserad debatt. En ny klickbaserad medielogik får råda.

Läget är akut. Medierna måste vara mer allsidiga i sin rapportering och inte anpassa utbudet efter digitalt högt skrikande partisympatisörer på extremskalorna som är skickliga på digital synlighet och opinionsbildning. Partierna behöver se att det är dags att berätta historien om partiers roll i en demokrati.

Båda aktörerna måste sluta anpassa sig efter den medielogik som skapats på nätet i symbiosen mellan rädslor och jakten på nya affärsmodeller.

Media står vid ett vägskäl. Tre tweets är inget annat än tre tweets. Sluta också tro att antalet delningar för söta kattklipp är likvärdigt med en ytlig mediekonsumtion. Människor efterfrågar lika mycket helhetsbilder. Utan helhetsbilder och utan att bli lyssnad på kommer medie- och politikerföraktet förstärkas i fler grupper och en allt starkare känsla av konspiration växer hos allt fler. Perspektivlösheten som den polariserade retoriken medför har lett till en kraftigt ökad oro bland väljarna.

Vardagen ser mycket bättre ut för de allra flesta i Sverige än media målat upp den de senaste åren. Men den minoritet som fått det sämre, tror att de är i majoritet och för allas talan. Och de som är i majoritet och har fått det bättre tror att de är i minoritet och har haft tur. Dessa båda världsbilder krockar fullständigt, den skapar en ökad känsla av oro, osäkerhet, och orättvisa. Sverigedemokraterna är det enda parti som fångar upp dessa oroliga väljare.

Medierna tror sig ha hittat sina nya affärsmodell. Dra trafik genom klick och delningar i stället för kvalitet utifrån medias grunduppdrag.

Medierna måste ta sitt ansvar för oron som ligger bakom de kraftiga väljarströmmarna som skett. Sluta förenkla och bygga upp konflikter för att dra trafik. Den stora massan är faktiskt bara tysta läsare på nätet. De som varken kommenterar, delar eller skapar eget innehåll. Det vill säga många som inte uppmanats agera efter ett Skavlanprogram eller upprörs av att Reinfeldt anser att Sverigedemokraterna är rasister.

Parallellt med att både partier och media inte ska anpassa sig till de nya digitala opinionsbildarna är det varje medborgares ansvar att förstå mer av den nya mediespelplanen. Allt blir inte sant för att det står skrivet på nätet. Det blir allt viktigare att aktivt söka kompletterande fakta för att kunna sätta nyheter i ett korrekt perspektiv.

Brit Stakston

Mediestrateg

Torbjörn Sjöström

VD Novus