ÅSIKT

Sätt press på biltillverkarna!

Replik från Fores om miljöfordon

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Mattias Goldmann.

REPLIK. Efter avslöjandena om dieselbilars höga utsläpp vill Åsa Romson ”se över den nuvarande miljöbilsdefinitionen” men säger inte hur.

Eftersom hela 82.5 procent av dieselbilsförsäljningen inte är miljöbilsklassad, påverkas bara en mindre del av marknaden av en snabbändrad definition – däremot drabbas hela marknaden av osäkerhet eftersom det utmanar den skärpning som redan bestämts.

2017 ska en bonus-malus-beskattning av fordon införas. Bästa skatteklassen, låt oss kalla den A, bör motsvara rena el- och bränslecellsbilar, klass B bör vara laddhybrider och gasbilar, klass C övriga miljöbilar. Det ger en färdplan för fossiloberoende fordonsflotta år 2030, som sju av riksdagspartierna står bakom, och där det inte gagnar någon att ändra spelreglerna under pågående utredning.  

Romson bör i stället skärpa kraven på biltillverkare att faktiskt uppfylla sina utsläppskrav, med ersättning till bilisten om den bil man skaffat inte lever upp till de löften man fått när man köpte den. Här bör Sverige och EU ta efter amerikansk lagstiftning.

Romson bör också inse att hennes löften om laddstolpar och biogas inte på långa vägar räcker för att nå målet ”Framtidens bilresor ska vara fossilfria”. Vi tar därför nu, i bred samverkan med omställningens ledande aktörer, fram en färdplan för måluppfyllelse, och litar på att alla de sju partier som står bakom målet om en fossiloberoende fordonsflotta tar till sig den.

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet, tankesmedjan Fores

ARTIKELN HANDLAR OM