ÅSIKT

Martin Timell, det du säljer är rena bluffen

Villaägarna: Tv-tittarna behöver en konsumentjournalistik värd namnet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
TV4:s Äntligen hemma kommer att presentera en ren bluffprodukt, menar Villaägarnas Riksförbunds Ulf Stenberg och Johan Smeds. Det skadar trovärdigheten när konsumentjournalistik riskerar att vilseleda konsumenterna, skriver de.
DEBATT

DEBATT. Journalisters makt bygger på att de har allmänhetens förtroende. Förtroendet byggs upp över lång tid genom att rapportera sant, relevant och intressant. Journalister som avviker från detta skadar inte bara sig själva, utan hela yrkeskåren.

Äntligen hemma i TV4 kommer inom kort att inför 600 000 tv-tittare presentera en ren bluffprodukt, elektroosmotisk dränering. Detta trots att de vet att forskare har kommit fram till att dräneringsmetoden inte fungerar.

Villaägarna är kritiska till det eftersom det kan förleda fler konsumenter att köpa produkten. Journalistkåren borde fundera över detta, även ur ett annat perspektiv; hur påverkas kårens trovärdighet av att kommersiella intressen kan köpa sig plats i vad som ska se ut som konsumentjournalistik?

Villaägarnas Riksförbund arbetar mot bristfälliga byggmetoder och andra problemprodukter för att konsumenter inte ska bli lurade. Inom den verksamheten har vi bland annat varnat för elektroosmotisk dränering.

Metoden kostar från cirka 60 000 kronor och innebär att elkablar monteras på de fuktiga källarväggarna. En kontrollbox sätts upp och kopplas till ett eluttag. Sedan sägs elektriska pulser för 100 kr per år driva ut fukten från källaren till jorden utanför huset.

Programidén i Äntligen hemma på TV4, som produceras av Meter Television, innebär bland annat att diverse produkter visas upp. Sedan är tanken att konsumenter ska köpa produkterna i programmet. Enligt uppgift får företagen som vill medverka i programmet betala för detta, så även det elektroosmotiska företaget i det kommande avsnittet.

Villaägarna anser att programmet har ett etiskt och moraliskt ansvar gentemot konsumenterna för att de produkter som presenteras verkligen fungerar. Annars kan konsumenter bli lurade.

Men huruvida produkterna fungerar är något som Äntligen hemma, TV4 och produktionsbolaget Meter Television, inte verkar ta så allvarligt på.

Inblandade parter är väl medvetna om att expertisen har kommit fram till att elektroosmotisk dränering inte fungerar. Likaså att det norska TV-programmet Bygg og Bedrag (motsvarar Fuskbyggarna i Sverige) har eftersökt fuskbyggare för metoden. Ett program som Äntligen hemmas Martin Timell till och med har varit programledare för i Sverige.

Att det skadar trovärdigheten när konsumentjournalistik riskerar att vilseleda konsumenterna, torde vara uppenbart för alla.

Det behövs en debatt om huruvida det är okej att köpa redaktionellt utrymme på det sätt som nu sker.

Vi hoppas på förändring, för konsumenterna behöver en konsumentjournalistik värd namnet.

Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund

Johan Smeds, byggnadsteknisk expert, Villaägarnas Riksförbund

Läs leverantörens replik: Dags media synar Villaägarnas bluff.

Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM