ÅSIKT

Männen styr – därför är det detta vi får se

Debattören: Inte konstigt medieutbudet ser ut som det gör när kvinnor aldrig släpps fram

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
När majoriteten av kreatörerna och beslutsfattarna av film och reklam fortfarande består av en homogen klick vita män med ungefär samma bakgrund är det inte konstigt att medieutbudet ser ut som det gör, skriver reklam- och filmproducenten Marie Strömberg.
DEBATT

DEBATT. De senaste veckornas granskning av SF Studio har inte bara satt fokus på en förlegad kvinnosyn inom SF utan i hela mediabranschen.


Problemet är betydligt större än att någon omdömeslös vd tror att han är Kungen av Rivieran och beter sig som ett riktigt svin.

Om kvinnor ska få samma utrymmen och möjligheter som män måste det ske en förändring av hur kvinnor framställs i samtliga media. 
Hur ska synen på jämställdhet kunna förändras om du hela tiden matas med innehåll som är skapat av och för män?

Var ska våra barn hitta sina förebilder?

Jag har jobbat med film och reklam sedan början av 90-talet.


Mitt bolag Moviemall har varit involverat i mer än 1 000 produktioner genom åren. Mindre än 100 av dessa är skapade av kvinnor och max 20 av dessa har regisserats av kvinnor.

Inte konstigt att kvinnor framställs stereotypt om 90 procent av de kvinnliga karaktärerna är framtagna av män.

Den skeva kvinnosynen i media är många gånger svår att upptäcka, kamouflerad av humor eller en cool förpackning.


Titta på TV4:s succé Solsidan, skapad (framtagen?) av produktionsbolaget FLX.


De manliga skådespelarna får spela sköna snubbar. Högutbildade män med bra jobb och pengar.

De kvinnliga rollerna är inte lika smickrande. En hemmafru som bara bryr sig om sitt utseende och shopping eller en medioker skådespelerska.


Jag tror inte seriens skapare medvetet velat förminska kvinnorna, men ränderna sitter så djupt.


Vad hade hänt om man gjort tvärt om?


Hade det blivit lika roligt, eller kanske till och med roligare?


Om vi aldrig provar får vi heller aldrig veta.


Samma bolag har också skapat tv-serierna ”Boy Machine” och ”Torpederna” med män i huvudrollerna.


Går man in på FLX hemsida hittar man en kvinnlig regissör och 10 män.


Det ser ungefär likadant ut på andra bolag i branschen. Förhållandet 10/1 dominerar.

I Sverige har männen i princip patent på humor. 


Det ena kompisgänget efter det andra får chansen att göra rolig TV på bästa sändningstid. Är du en skön typ och man är det genast fritt fram att åka världen runt och prova knasiga grejer, eller göra galna sketcher med peruker och lösnäsor.


Nilecity, Grotesco, Hipp Hipp, Macken, Jättebästisar, Erik & Mackan, Anders & Måns, Filip & Fredrik, Morgan & Ola-Conny, Henrik & Johan, Ronny & Ragge, Agne & Svullo, Morran & Tobias... listan kan göras mycket längre.


På tjejsidan är det betydligt magrare.


Reuter & Skoog, Nancy & Carina, Mia & Klara, Berg & Meltzer och Full Patte.


Jag säger inte att männen gör dåliga program, bara att kvinnorna inte får samma chans. Riktigt bra humor är universell.

Är det inte dags att släppa fram tjejerna?


Ännu mer skrämmande är det när man tittar på Reklambranschen.
 En majoritet av alla reklamfilmer har en manlig huvudkaraktär som antingen är
:

Extremt töntig (Comviq, ÖoB).

Extremt macho (Bauhaus, K-rauta)
.

Extremt kunnig (AMF-Pension, Verisure)
.

Kvinnorna är oftast objekt utan egen vilja.


Om det är en kvinnlig huvudkaraktär i reklamen är det troligtvis för en produkt som enbart riktar sig mot kvinnor-typ tamponger.


Ica slår sig gärna för bröstet och talar om mångfald.


Jag antar att de refererar till den mångfald av män som gästspelat i reklamsåpan.


Vi har ”Snygge Lars”, ”Ica-Jerry”, ”Praktikanten Abdullah” och ett gäng kändisar där flertalet varit män.


Att det är tre män och en kvinna i grundensemblen är det ingen som pratar om.


Ica hade ett ypperligt tillfälle att byta ut Stig mot en kvinnlig chef.


Varför gjorde man inte det?


Ica skriver i sina årsredovisningar om sitt aktiva mångfaldsarbete.


Vore det inte rimligt att visa den ambitionen även i reklamfilmerna?

Jag castade nyligen en reklamfilm för ett större bolag.


Som vanligt bestod rollerna av aktiva machomän med tydliga identiteter och yngre kvinnor med passiva identitetslösa roller.

Jag försökte få igång en dialog med regissör och producent.
 Pratade för döva öron om stereotyper och könsroller.
 På inspelningsplats kommer en av skådespelerskorna fram till mig och är skitförbannad.

– Jag är så trött på att bara få kommentarer om mitt utseende av regissören, men mina manliga kollegor får höra hur bra de agerar.

Det är i princip omöjligt att skildra något trovärdigt som du själv inte har erfarenhet av.


När majoriteten av kreatörerna och beslutsfattarna fortfarande består av en homogen klick vita män med ungefär samma bakgrund är det inte konstigt att medieutbudet ser ut som det gör.


Det är över 70 år sedan boken om Pippi Långstrump kom ut.


I en intervju i Aftonbladet 1995 säger Astrid Lindgren: "Det är många, många flickor, vuxna, som talat om att Pippi hjälpt dem ... Många har sagt att hon givit dem nån sorts kraft. Och det kan man förstå för i alla tider har det varit så att pojkar, pojkar, pojkar – och så kommer det en flicka. Då är det klart att de börjar tänka att kanske kan jag också."

Och det är klart att vi kan, om vi får chansen.


Det är bara tragiskt att vi inte kommit längre på 70 år!

Jag vill uppmana alla kreatörer att prova att byta ut den manliga rollen mot en kvinna.

Marie Strömberg, VD, Moviemall AB

Läs Ica:s svar: Finns fler sätt att se på ensemblen

Och Marie Strömbergs slutreplik: Varför inte byta ut Stig mot en kvinna?

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM