ÅSIKT

Varför inte byta ut Stig mot en kvinna?

Slutreplik från Marie Strömberg om film och reklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Marie Strömberg.
DEBATT

SLUTREPLIK. ”Men ett annat sätt att se på ensemblen är att den består av en funktionsnedsatt, en över 60, en under 30, en från Afghanistan, en homosexuell och en skåning.”

När jag läser repliken från Ola Fernvall vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

Min debattartikel handlade om jämställdhet i media och bland annat Ica:s frånvaro av kvinnor i sina reklamfilmer.

Tycker Ica verkligen att vi kvinnor inte behöver synas i reklamen för man har valt att framhäva andra grupper istället.

Så om jag är skåning och kvinna ska jag vara nöjd med att någon åtminstone är skåning?

Jag undrar vad de ca 65% (siffran från 2012) kvinnliga anställda på  Ica-koncernen tycker om det?

Det hade varit så enkelt för Ica att välja exempelvis en lesbisk tjej eller en kvinnlig praktikant från Afghanistan, eller varför inte byta Stig mot en kvinna? Det hade kanske kunnat hjälpa er att få fler kvinnliga handlare. Något som ni själva eftersökt och gått ut med i en pressrelease för drygt ett år sedan.

”Idag är 18 procent av Sveriges 1 533 ICA-handlare kvinnor. Det är för lite, tycker Ica, och uppmuntrar fler kvinnliga butiksmedarbetare att ta sikte på en handlarkarriär.”

Det är lätt att ta stora ord i sin mun, men att efterleva dem är svårare.

Jag ser fram emot att se förändringen i era reklamfilmer.

Marie Strömberg, vd, Moviemall

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM

Ica