ÅSIKT

Hiphopens sexism är ett svar på efterfrågan

Debattören: Reaktionen efter Outkasts konsert visar att en förändring är möjlig

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

I fredags såg många hiphopgruppen Outkast på Way Out West i Göteborg. Vi vår många som reagerade starkt på bakgrundsvideon på scenen, där bland annat en kamera var placerad mellan benen på en kvinna som tog av sig trosorna. Min vän sa att det är så typiskt att hiphopen skulle demonstrera sin värsta sida, sexismen, på en så efterlängtad konsert.

Jag vet att jämt moral-kompromissar när det gäller min musikstil. Det finns gott om patriarkal symbolik inom hiphopen som jag bortser från. Det är inte riktigt någonting jag vill prata om. Varför har hiphopen så starka uttryck av erotik som ofta är sexistiska?

Hiphopen är väldigt dynamisk och varierad i uttryck, stil och innehåll. Den är politik, lyrik, beats, poesi, mode, producenter. Hiphopen är också en av de mest framgångsrika uttrycken från den afro-amerikanska kulturen som har fått spridning. Men av allt det som produceras är det den typ som har framhävts i mainstreammedier, som vi har sett på MTV, den som objektifierar kvinnor och hånar homosexuella. Det var den typen Outkast valde som scenografi vid denna sällsynta konsert – detta trots att de har varit bland de mest inflytelserika grupperna då det gäller ny-tänk, mode och lyricism inom hiphop. Varför?

Historiskt har det varit unga, vita konsumenter som har pumpat in pengar i hiphop-industrin. Enligt rapporten ”The Culture Industry, Hip Hop Music and the White Perspective”  är det unga vita män som konsumerar 80 procent av all hiphop-musik. Det är äldre, också vita, bolagsägare som har lyft efterfrågan, exempelvis klassiska Sony ATV som grundades av Lew Grade (en vit medelålders man) och representerar artister som Snoop dogg, Rihanna, Beastie Boys, R.Kelly med fler och Sony som äger Epic Records som representerar Outkast.

Det var först på 1990-talet som hiphop blev en stor industri och artisterna hade möjlighet att bli framgångsrika – om de anammade den sexism som då efterfrågades. Det handlade om erotiska och normativa representationer av hur en svart kvinna skulle se ut. Hon skulle vara smal och ”ljussvart”  – hon som vi fortfarande ser i hiphopvideos. Detta var också vad vi fick se i Göteborg i fredags.

Ser ni problemet? Även om hiphop kom inifrån den afro-amerikanska kulturen så fick den resurser att växa från konsumenten – som var vit. Den anti-feministiska, homofoba och misogyna hiphopen var den som efterfrågades mest. Så reproduceras föreställningen av den amerikanska svarta kulturen som en där relationen mellan män och kvinnor består av våld mot och objektifiering av kvinnor. Den förstärks förstås inifrån, men är definierad utifrån.

Jag vill inte rättfärdiga den sexism som finns inom hiphop men vill sätta in den i ett större sammanhang av kulturell produktion inom kapitalismen. När vi talar om hur denna trend i hiphopen kan förändras, måste kraven ställas där efterfrågan föds.

Synen på sexismen inom hiphopen kan förändras och jag tycker att Sverige just nu är ett perfekt exempel på hur. Outkast har varit på en världsturné sedan i april, men det var just vid deras konsert i Göteborg som den här starka kritiken väcktes. Det visar att det svenska civilsamhället och den politiska sfären är väldigt progressiv när det kommer till den feministiska debatten – efterfrågan här var inte den Outkast trodde. Jag, liksom de flesta andra, blev illa till mods av bilderna på scenen och förstår att folk valde att lämna konserten.

Jag hoppas att denna kritik når Outkast för de ligger fortfarande branschens framkant och kan därmed starta en förändring.

Fatima Osman

ARTIKELN HANDLAR OM