ÅSIKT

Festivalscenen har blivit mer jämställd

Debattörerna: Det finns inte längre några ursäkter för mansdominans

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Klicka för att göra tabellen större.

DEBATT. ”Finns det någon baktanke med att ni bokat 100 procent män till er festival?”

Arrangören för en mindre festival blev intervjuad och reagerade med förvåning. Vilken dum fråga! Varför skulle det finnas det? Ändå är det exakt samma fråga som Musikens Makt fick upprepade gånger när de förra året bokade 90 procent kvinnodominerade akter till sin festival.

Att hundraprocentmänfestivalen i år fick just den frågan visar på en attitydförändring. Har vi kommit till en vändpunkt där det inte längre ses som neutralt och slumpmässigt med 100 procent män på en festivalscen och där kvinnodominans inte nödvändigtvis antas vara ett ställningstagande?

Festivalsommaren är över för i år. 67 procent av akterna på Sveriges tio största festivaler består fortfarande av en majoritet män, men 2012 låg den siffran på 79 procent. Andelen mansdominerade akter har minskat och kvinnodominerade ökat. Så nog kan vi se att någonting håller på att ske.

När vi 2012 påbörjade vårt arbete för en jämställd festivalscen kände vi bara till ett enda exempel på en svensk festival utan mansdominans: Stockholm Music & Arts. De har sedan dess fortsatt att ha en jämn könsfördelning på sina scener men nu är de i gott sällskap av andra goda exempel.

Urkult har länge strävat efter ett jämnt artistutbud men inte riktigt nått ända fram – förrän i år. 60 procent kvinnodominerade akter, och artistbokaren Ken Day – som bokat artister i många år – avgår med flaggan i topp.

När vi lyfter frågan om jämställdhet på festivalscenen påstår folk ofta att det skulle innebära en ekonomisk risk att boka kvinnodominerade akter, men det motbevisas av Norberg festival och Way Out West. Norberg festival sålde fler biljetter än någonsin med sin jämnt könsfördelade line up. Way Out West – som för varje år haft en allt jämnare könsfördelning bland akterna – slog även de publikrekord.

Sweden Rock och Getaway Rock påstår varje år att de inte har någon möjlighet att påverka den mansdominerade hårdrocksscenen. I år gav Hoforsrocken utanför Gävle svar på tal och presenterade en line up där drygt hälften av akterna var kvinnodominerade.

Popaganda hade 70 procent mansdominerade akter bokade 2012, en siffra som känns igen från de flesta festivaler. Året därpå bestämde de sig för att ta sitt ansvar och har sedan dess bokat minst lika många kvinnodominerade som mansdominerade akter tre år i rad.

The Island Festival, Storsjöyran, Putte i Parken, Uddevalla Solid Sound, Stockholm Folk Festival, Göteborgs Kulturkalas… Den här sommaren har fler festivaler än någonsin tagit sitt ansvar för att förändra en orättvis, ojämlik och ojämställd musikbransch.

Så ni festivaler som fastnat på åttioprocentig mansdominans: Det finns inga ursäkter längre. Titta på alla era festivalkollegor som i år har visat att det är möjligt att bryta den ingrodda mansdominansen. Det som krävs är en vilja att förändra och att arbetet för ett jämt könsfördelat program genomsyrar hela bokningsprocessen.


Festivalsommaren 2015 talar sitt tydliga språk: en jämställd festivalscen är möjlig. Det är dags att alla inser det nu.

Johanna Jung

Kristina Wicksell

FAKTA

DEBATTÖRERNA

Kristina Wicksell och Johanna Jung, aktiva i organisationen Jämställd festival.

DEBATTEN

Sedan 2012 har organisationen Jämställd festival räknat hur många män respektive kvinnor som syns på scenerna under de största svenska festivalerna. Efter tre år kan de konstatera att jämställdheten har ökat – och att det heller inte tycks ligga någon ekonomisk risk i att boka jämställt.

ARTIKELN HANDLAR OM