ÅSIKT

Varför stryker Romson bilindustrin medhårs?

Centern: Lägg korten på bordet om regeringens linje för utsläppsnivåerna

Foto: TT, Centerpartiet
Kristina Yngwe (C) och Fredrick Federley (C).
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Uppgifterna om att Volkswagen manipulerat sina utsläppssiffror sände chockvågor genom industrin och politiken. Världsnyheten blev snabbt en het politisk fråga i EU, där man nu jobbar febrilt med att införa strängare regler för hur mycket avgaser nya bilar får släppa ut. Mitt under klimattoppmötet i Paris är frågan både infekterad och fulladdad med prestige.

Sveriges och den rödgröna regeringens hantering av de nya utsläppsnivåerna har redan fått skarp kritik från många håll. EU-kommissionen tog hjälp en teknisk kommitté, en grupp bestående av experter från alla medlemsstater, för att ta beslut om vilka utsläppsnivåer som ska gälla framöver.

Kommissionen ville att man skulle tillåta 60 procent över tillåtna nivåer fram till 2019 och 20 procent därefter. Men expertgruppen beslutade att i stället gå på en mildare linje, där man tillåter 110 procent över utsläppsgränsen fram till 2020 och därefter 50 procent över. Experterna som representerade Sverige röstade för den mildare linjen, varpå regeringen fick kritik för att stryka en fuskande bilindustri medhårs.

Regeringen reagerade genom att fly ansvar. Experterna har tagit beslutet, inte regeringen, hette det. Vad man inte berättade var att de två svenska tjänstemännen från Transportstyrelsen agerade på direkt uppdrag från Miljödepartementet, där Åsa Romson är minister och departementschef. Ingen expert i den tekniska kommittén varken driver eller stöder någonting utan att först ha fått instruktioner från sin respektive regering. Att de svenska experterna röstade för förslaget är därmed Åsa Romsons ansvar.

Regeringens mjuka linje mot bilindustrin var allt annat än populär bland partikamraterna nere i Bryssel. Aftonbladet rapporterade att EU-parlamentarikerna Linnéa Engström (MP) och Jytte Guteland (S) var skarpt kritiska till den mjuka linje som expertgruppen valt. Engström kallade det för ”en skandal”, men när det gick upp för henne att hon därmed indirekt kritiserade sitt språkrör Åsa Romson, då valde hon att bortförklara sig och anklaga Aftonbladet för att förvränga sanningen. Vad hon kallade ”en skandal”, om det inte var expertgruppens beslut, är fortfarande oklart.

Som om inte detta vore nog har det nu framkommit att regeringen i själva verket drev en ännu mjukare linje än den som expertgruppen landade i. Expressen visar att regeringen ville tillåta utsläpp på 150 procent över nuvarande nivåer. Dessutom ville man senarelägga implementeringen, så att de mjuka kraven skulle gälla ända fram till 2021. Romsons tidigare förklaring, att hon accepterade en mjukare linje för att det går snabbare att genomföra, faller därmed platt.

Det är alltså en bra bit både över den linje som kommissionen föreslog och den som expertgruppen tog beslut om. Om regeringen hade fått igenom den höga siffran hade det inneburit en stor konkurrensnackdel för de biltillverkare som faktiskt tagit sitt ansvar och redan håller sig under utsläppsgränserna. Man kan fråga sig varför Romson ville straffa dessa miljömedvetna bilproducenter, i stället för att sätta press på dem som överstiger de tillåtna nivåerna.

Denna mjuka linje har regeringen inte sagt ett knyst om, trots att frågan diskuterats flitigt i medierna de senaste veckorna. I stället för att vara tydliga och transparenta har man gjort allt för att förvirra och bortförklara. Det duger inte. Åsa Romson måste lägga korten på bordet och berätta vilken linje regeringen gett experterna i uppdrag att driva – och förklara varför den linjen är rimlig.

Att blanda bort korten, skylla på tjänstemän från en statlig myndighet och undvika kärnfrågan är oansvarigt och bidrar starkt till att väljarna förlorar förtroendet för Sveriges miljö- och klimatarbete i EU.

Fredrick Federley,

EU-parlamentariker (C)

Kristina Yngwe,

miljöpolitisk talesperson (C)