ÅSIKT

Fortfarande oklart om förstatligat underhåll

Slutreplik från Seko Stockholm om järnvägsunderhållet

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Vi välkomnar beskedet om att nya satsningar på underhållet kommer i vårbudgeten. Vad infrastrukturministern däremot inte svarar på, och vad som är pudelns kärna i den debattartikel undertecknad skrev, är varför Socialdemokraterna inte står upp för vallöftet om att förstatliga järnvägen.

På Socialdemokraternas hemsida står det under rubriken Infrastruktur: ”Vi vill förstatliga järnvägen”. Det finns även att läsa under punkten vallöften. Socialdemokraterna var ännu tydligare när Stefan Löfven inför ett stort pressuppbåd talade i Sundbyberg 22 januari 2014. Infranord skulle avvecklas och föras in som en underhållsenhet i Trafikverket. Denna underhållsenhet skulle sen successivt ta över järnvägsunderhållet när befintliga kontrakt med privata företag löpte ut. Trots detta skriver infrastrukturministern att Infranord ska vara ett bolag.

Svängningen i frågan är oroväckande och riskerar att skada förtroendet för regeringen, statsministern samt den facklig-politiska samverkan som finns på våra arbetsplatser. I valrörelsen skrev socialdemokrater debattartiklar i våra medlemstidningar, man besökte arbetsplatser och berättade om de krafttag som skulle tas och fick därigenom många av våra medlemmar att rösta på Socialdemokraterna. Jag hoppas innerligt att vår oro är obefogad och att regeringen så fort som möjligt tar tydliga steg för ett förstatligande när det gäller den svenska järnvägsunderhållet.

Alexander Lindholm

Ordförande, Seko Stockholm

ARTIKELN HANDLAR OM