ÅSIKT

Avskaffa tvånget på slöjd i grundskolan

Robin, 15, om praktiska skolämnen

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Slöjd är ett helt onödigt ämne tycker debattören.

I grundskolan så har man från ungefär tredje klass slöjd i skolan. Detta innebär att man ända tills man slutar grundskolan i nionde klass gör ungefär samma saker – man tillverkar och målar en låda, syr ett gosedjur och i bästa fall ett förkläde. Själv har jag, under de sju år jag gått på slöjden, inte fått lära mig hur man syr i en knapp än.

Men hur nödvändig är egentligen slöjden som ett obligatoriskt ämne, som betygsätts med samma poäng som natur- och samhällsvetenskap? Är det egentligen så många svenskar som sitter hemma med brädor, hyvlar eller ens en symaskin? Och hur många använder sånt regelbundet? Inte många, skulle jag tro, och det lär ju inte öka i den allt mer datoriserade framtiden.

Slöjden är ett föråldrat ämne och det finns många, många fler ämnen som elever skulle ha mer användning för än det lilla man faktiskt lär sig på slöjden under dessa år. För varför ska en elev som inte är ett dugg engagerad av att sy eller snickra behöva arbeta med dessa ämnen och sedan betygsättas på samma sätt som i ett teoretiskt ämne?

Om jag intresserar mig för det senare i livet så går jag väl en riktig kurs. Men jag har förståelse för att många elever faktiskt intresserar sig för slöjdämnena och därför föreslår jag att elever bör få välja ett av exempelvis fyra praktiska ämnen att jobba med och betygsättas i.

Dessa ämnen skulle kunna vara trä/metallslöjd, textilslöjd, bild och musik. Få gymnasieutbildningar och yrken kombinerar ju alla dessa fyra ämnen.

Men poängen är att slöjden är ett ämne där man egentligen inte lär sig särskilt mycket under de åren man läser ämnet – och efter grundskolan har man väldigt lite nytta av det lilla man lärde sig. Varför ska jag behöva studera ett ämne som jag antagligen aldrig kommer använda mig av i framtiden och som inte har något att göra med den potentiella utbildningen jag vill studera i framtiden?

FAKTA

Skriv du med!

Robin, 15 år

ARTIKELN HANDLAR OM