Därför är damturneringar inom e-sporten bra

1 av 4
E-SPORT

Att det finns turneringar för tjejer i sporter som fotboll och handboll är inget nytt, dessutom är det väldigt lätt att förstå varför de finns – tjejer och killar har uppenbara fysiska skillnader. Därför är det mycket svårare för tjejer att springa snabbt eller hoppa högt.

Men varför finns det turneringar för enbart tjejer i e-sport där de fysiska skillnaderna inte påverkar?

Jag kom nyligen hem från Rumänien efter att ha vunnit VM i Starcraft 2. Jag märkte snabbt att många vid första anblick ställde sig högst frågande till att det fanns en damklass. Jag må vara partisk men jag är definitivt för den typen av turneringar. Damklasser hittar man i många sammanhang där fysiken inte har en avgörande roll.

E-sportsturneringar för tjejer kan jämföras med schack-SM för damer eller damklass i pilkastning, skytte och bordshockey.

Jag skulle också vilja dra parallellen till junior- och veteranklasser i olika sporter, eller tävlingar med lokala begränsningar. Exempelvis finns det en veteranklass i Bridge. Det handlar helt enkelt om tävlingar där man av en eller annan anledning utesluter många av de dominerande för att främja andra, motivera och skapa förebilder.

För mig är det en självklarhet att man har turneringar enbart för svenskar i e-sport. Men då utesluter vi ju till exempel de flesta av toppspelarna i StarCraft 2. Precis på samma sätt är det med damklassen, vi utesluter de bästa spelarna som råkar vara män för att främja den kvinnliga minoriteten inom e-sport.

Tittar vi på prispengarna ser vi att de (oftast) är betydligt lägre när dessa begränsningar görs. Priset till vinnaren av University Star League i SC2, som enbart var öppen för universitetsstudenter i Stockholm, låg tidigare i år på 500 kr.  Förstaplats i VM i SC2 för damer gav drygt 9 000 kr och vinnaren av SC2 på ESPORTSM kammade i år hem 75 000 kr. Detta kan jämföras med priset till vinnaren av WCS-finalen 2013 som låg på ca 650 000 kr i en turnering där den här typen av begränsningar alltså inte finns.

Inom SC2 är tjejer minst sagt en minoritet, där de utgör ca 5%, och som jag sagt tidigare är det ett intelligent drag att inte bortse från den halvan av befolkningen som är kvinnor om vi vill att scenen ska växa. Jag skulle föredra om tjejer inte var så underrepresenterade och att de spelade på samma nivå som killarna, men så är inte fallet just nu. Därför tror jag att tjejturneringar kan vara bra för att för att främja kvinnliga e-sportare och inspirera andra tjejer. Jag tror, och delvis vet, att det fungerar.

Anledningen till att jag började tävla och vilja satsa på e-sport är just tjejturneringar. Jag har också fått höra från andra tjejer att det är på grund av tjejturneringar och kvinnliga förebilder som de blivit motiverade att satsa hårdare och vilja tävla. Det tycker jag är fantastiskt fint och jag hoppas verkligen att tjejturneringar och förebilder kan hjälpa fler. Jag menar inte att det behöver vara lika många killar som tjejer som spelar, men visst vore det trevligt om e-sporten blev riktigt stor och följdes av både män och kvinnor?

Madeleine ”Maddelisk” Leander

ARTIKELN HANDLAR OM