Barnens söta matvanor – men när behöver vi oroa oss?

Barndietisten: ”Barn behöver gränser även på sommaren”

Av: 

Josefine Elfström

Småbarn | Family

Äter mitt barn för lite? För mycket? Och framförallt – för onyttigt på sommaren?

Aftonbladet Family frågade barndietisten Sara Ask om vi bör släppa oron och låta barnen får njuta av svalkande glassar och andra godsaker.

För många familjer innebär sommaren att rutiner ruckas och vardagens regler sätts ur spel.

En bulle där, en kaka här och så plötsligt var ingen sugen på lunch.

Ska vi låta sommaren få vara en fredad söt-zon för våra barn?

– Nja, det är inget jag skulle jag rekommendera. De flesta barn har en stark förkärlek för sött och fett och skulle gärna, om de fick, välja glass och sötsaker framför mat.

– Barn behöver gränser även på sommaren, även om jag tycker att det är okej att vara lite mindre strikt under lovet, säger Sara Ask, barndietist.

Skippa oron

Att mat serveras på olika tider beroende på hur dagarna ser ut under sommaren är enligt dietisten inget att hetsa upp sig över.
– Det är inte farligt att äta oregelbundet, förutsatt att barnet inte har särskilda behov. Däremot är det lätt att hamna steget efter och plötsligt ha vrålhungriga barn som tjatar efter glass och annan snabb energi, därför är en viss form av struktur bra att ha även på sommaren.

Föräldrar behöver dock inte vara oroliga huruvida barnen äter tillräckligt när det väl serveras mat.
– Den oron är sällan befogad och kan snarare leda till stress och press som är jobbig för både barn och föräldrar. Jag brukar ge föräldrar rådet att titta mer på barnens ansikten, än på deras tallrikar.

Sara Ask.

Servera lätta måltider

För att minska småätandet föreslår Sara Ask att föräldrar dukar fram mat varannan till var tredje timme så att barnen får i sig lite riktig näring. Sommarmaten får gärna vara enkel. 

– Färskpotatis, äggbåtar, stekta laxkuber, kokt broccoli, knapriga grönsaksstavar med en klick pesto eller aioli, eller en pastasallad som är ihopblandad på förhand, säger Sara Ask och fortsätter:

– Du som förälder väljer vad som serveras och barnen kan välja vad de vill ha, och hur mycket. Det behöver inte bli en komplett måltid, det är vad barnet äter under längre tid som veckor och månader som har betydelse.

Välj gärna en mindre glass till barnen.

Sara Asks sommartips för att minska barnens sötintag

  • Välj gärna en mindre glass. En stor variant, som Daimstrut, motsvarar nästan halva energibehovet för ett barn i förskoleåldern. Den storleken bör inte dyka upp mer än någon gång i veckan.
  • Tänk på att du kan varva köpt glass med hemgjord som du gör av mixade frukter och bär. Lämplig frukt är jordgubbar, banan, mango och päron – de ger både sötma och glassig konsistens. Det finns även silikonformar för både popup-glass och pinnglass som ger ett riktigt läckert resultat.
  • Släck barnens sommartörst till vardags med vatten istället för söta drycker.
  • Färgglada bär och fruktbitar snyggt upplagda på fat kan vara mer lockande än man förväntar sig.

Fakta: Undersökning om oro för matvanor

Aftonbladet Family/Inizio har gjort en undersökning där 1 618 personer bland annat svarat på frågan om de känner oro för barns matvanor. Här nedan kan du läsa vad deltagarna har svarat.

Fotnot: Målgruppen för undersökningen var personer från 16 år och uppåt som lever i hushåll med barn eller som är gravida. Sammanlagt svarade 1 681 personer på enkäten.

Barn äter olika och en del känner oro för detta. Hur är det med dig. Känner du oro för dina barns kostvanor eller gör du inte det?

Alla (1618)Män (810) Kvinnor (808)
Mycket orolig2 %2 %1 %
Ganska orolig14 %12 %15 %
Inte särskilt orolig42 %43 %41 %
Inte alls orolig 36 %36 %35 %
Ej relevant. Jag är gravid eller jag har mycket små barn5 %4 %5 %
Tveksam, vet ej2 %2 %2 %

  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!

ANNONS

Hjälp barnen på plats! Genom UNICEF kommer din hjälp fram.

Extern länk från UNICEF

Läs mer

Publisert:

LÄS VIDARE

Så vet du att ditt barn har selektiv ätstörning

Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Krönikor, läsarhistorier och experternas tips relaterade till föräldraskap och barn.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Småbarn | Family

Barn & unga

Barns hälsa

Kost

MER OM FAMILY

Så vet du att ditt barn har selektiv ätstörning

7 tips på hur du hanterar barn i trotsåldern

6 familjehacks som gör vardagen enklare

Barnbidraget 2021: Allt du behöver veta

Läkaren: Lägg undan mobilen när barnen badar

”Har mitt barn drabbats av nattskräck?”

”Mitt barn är rädd för hundar och insekter”

Tips: Så lär du ditt barn att gå på pottan

Tecken på Aspergers syndrom hos barn

TÄVLING: Vinn boken om Loves besvärliga bajskorv

”Min son är glad i att slåss – är det normalt?”

Barnets första husdjur – allt du behöver veta

Barnläkaren reder ut – tänk så här om barn och corona

TÄVLING: Vinn en pottkalender

Uppmaningen efter drunkningsolyckorna: "Lägg bort mobilen när barnen badar”

Experten: Därför ska du lämna barnets rum innan det somnat

”Gör jag fel som låter mitt barn välja kläder? ”

Snart är det du som ger råd till föräldrar som de inte bett om

Barnuppfostran: Det här är viktigast

Knepen: Så får du ditt barn att sova själv

TÄVLING: Vinn årsabonnemang på bokapp för barn

Anorexi hos barn – här är tecknen

TÄVLING: Vinn biljetter till Underbara barn-mässan

Nu kan tusentals barn få gratis blöjor