PRESENTERAS AV

Mattips för gravida

Här är listan på vad du bör äta mer av – och maten du bör undvika under din graviditet

avKarin Holmberg

FAMILY

Boosta med järn och vitaminer men se upp för salami och mögelost.

Att veta vad man ska undvika att äta när blir gravid är inte helt enkelt – och råden kan mycket väl ha ändrats sedan dina vänner eller släktingar var gravida.

Här är listan på mat du bör undvika under din graviditet och tips på vad du bör äta mer av.

När man blir gravid är det många saker att tänka på – inte minst när det gäller kosten. För plötsligt äter man inte bara för sig själv utan ska även se till att fostret får i sig all den näring som behövs för att utvecklas till en välmående bebis.

Men även om man säger att man ska äta för två så innebär det inte att du ska dubbla ditt kaloriintag. Du behöver mer vitaminer och mineraler – men inte så mycket mer kalorier.

Genom att äta balanserad kost enligt tallriksmodellen och lägga till lite kalorier så kommer du att få i dig allt du och din mage behöver.

För att ge en fingervisning så brukar man säga att kroppen de första tre månaderna behöver extra näring motsvarande en frukt om dagen. I andra trimestern kan man utöka detta med ett nyttigt mellanmål och i den tredje trimestern kan man utöka till två nyttiga mellanmål och en frukt.

Många gravida mår illa, framförallt under den första perioden av graviditeten. För att minska risken för illamående kan det vara smart att äta mellanmål mellan måltiderna. Att äta regelbundet hjälper inte bara mot illamåendet men även för att hålla sötsuget borta och hjälper dig att äta lagom mycket – eftersom du inte hinner bli vrålhungrig mellan målen.

Ett bra mellanmål kan vara en frukt, fil eller yoghurt med müsli eller varför inte en rågsmörgås med leverpastej.

Vill du få ännu fler artiklar och erbjudanden från Aftonbladet Family? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar, poddar och mycket mer!


Boosta med omega-rik mat, som lax och avokado.

Maten man ska boosta med under graviditeten:

Det viktiga under graviditeten är att äta balanserat och näringsriktig mat. Försök dra ner på onödiga kalorier som godis, snacks och kakor och satsa på riktig mat istället.

Det finns några saker som är extra viktiga att få i sig när man är gravid. Rådgör alltid med din barnmorska om du är orolig för att du inte får i dig tillräckligt av någon vitamin eller järn.

  • Folat/folsyra
    För att minska risken för ryggmärgsbråck hos ditt foster rekommenderas du att äta en tablett med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12. Dessa ska du helst börja äta redan när du planerar att bli gravid. Folsyra hittar du naturligt i grönsaker, bönor, kikärter, linser, frukt och bär, fullkornsprodukter. För fostrets utveckling och din blodbildning är det viktigt att du får i dig tillräckligt med folsyra under hela graviditeten.

  • Omega-3-fett
    Under graviditeten är det även viktigt att få i sig en viss sorts omega 3-fett (DHA). Detta får man naturligt i sig via fet fisk till exempel makrill, sill och lax.

  • Vitamin D
    Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med vitamin D. Solljus är en viktig källa precis som D-vitaminberikade livsmedel till exempel mjölkprodukter och margarin. Vitamin D hittar man även i fisk och ägg.

  • Järn
    Järn är en annan sak som är extra viktig när du är gravid. Mat som innehåller mycket järn är till exempel kött, leverpastej, blodpudding och fullkornsprodukter. Även linser, ärtor, bönor, gröna bladgrönsaker och nötter innehåller järn.
    Även om du äter mat som innehåller mycket järn kan du behöva ta ett extra tillskott via järntabletter.

  • Jod
    Jod är en annan sak du behöver när du är gravid. Använd ett jodberikat salt när du lagar mat men tänk på att inte salta för mycket. Många salter som till exempel ört-, mineral- och flingsalt är inte jodberikade så kolla förpackningen på det salt du brukar äta.


Sushi går att äta om den är nygjord.

Maten du ska undvika när du är gravid:

Det som brukar vara jobbigt när man är gravid är inte mängden mat du ska äta eller vad du ska äta extra av utan snarare vilken mat som man ska undvika.

Det finns framförallt två infektioner som kan smitta via mat som man bör se upp extra med när man är gravid; listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

 
Det här ska du tänka på för att minska risken för listeria:

  • Gravad, rökt fisk och sushi: Det går bra att äta nygjorda eller nyförpackade produkter så kontrollera förpackningsdatum.

  • Skivat smörgåspålägg och kall färdigmat: Det går bra att äta nyförpackade produkter så kontrollera förpackningsdatum.

  • Mögel- och kittost: Du bör undvika denna typen av ost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.  Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.
        Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
     

Vänta med råbiffen tills efter graviditeten.

Det här ska du undvika för att minska risken för toxoplasma:

  • Ät inte rått kött: Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

  • Se upp med salami och parmaskinka: Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

  • Tvätta händerna och diska noga:  Var noga med att tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

  • Skölj frukt och grönsaker.

  • Katter kan sprida parasiten.
    Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Om du har katt och vill veta mer om detta så fråga din veterinär eller hitta mer information på Statens veterinärmedicinska anstalt.
     


Undvik ginsengprodukter helt när du är gravid.

Maten du bör vara försiktig med:

Listeria och toxoplasma är inte de enda sakerna du bör se upp med som gravid. Det finns även en del andra livsmedel och drycker du bör vara försiktig med.

  • Alkohol
    När du dricker alkohol passerar den över till ditt barn via moderkakan. Eftersom fostret är känsligare för alkohol än vad du är, så bör man avstå från alkohol helt  så snart man misstänker att man är gravid. Alkoholkonsumtion under graviditeten kan leda till missfall och olika typer av skador på fostret.

  • Lever
    Undvik att äta lever, leverrätter och fiskleverolja. Lever innehåller nämligen mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Leverpastej kan du däremot äta – den innehåller inte så mycket lever.

  • Kaffe, te och energidrycker
    Att dricka kaffe och svart te när man är gravid är helt ok. Däremot bör man inte få i sig för mycket. Kaffe och svart te, precis som coladrycker och energidrycker, innehåller nämligen koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar ungefär tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp).

  • Kosttillskott, hälsokost, örtteer
    Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, örtteer, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel. Många gånger vet man inte om de kan vara skadliga för barnet därför bör du inte använda sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare. Om du tar vitamintabletter är det viktigt att undvika överdosering. De får högst innehålla 1 milligram vitamin A per dagsdos.
        Ginsengprodukter bör helt undvikas när man är gravid. Du bör också vara försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Eftersom höga doser jod kan vara skadligt.

  • Viltkött
    Viltkött kan innehålla höga halter bly, om blyammunition använts vid jakten. Eftersom bly kan påverka utvecklingen av barns nervsystem rekommenderas gravida och barn under sju år att undvika färs och grytbitar från det kött som ligger nära där kulan gått. Däremot går det bra att äta kött som kommer från andra delar av viltet.

 
Källa: Livsmedelsverket

ARTIKELN HANDLAR OM

Graviditet

Listeria

Kost